Hvordan går det med spam-bøvlet, Cybercity?

Fem Skarpe: Cybercitys kunder oplever nu rekordforsinkelser på op til 10 timer på grund af et spamangreb. Det er tredje gang på otte uger. Jette Westerdahl fra Cybercity giver svar på tiltale.

"Jette Westerdahl, kommunikationsmedarbejder hos Cybercity. Det er tredje gang på otte uger, at kunderne oplever forsinkelser på mails på mange timer. Hvordan synes du selv, det går?"

"Det synes jeg da er problematisk. Det er en spambølge, der har ramt os, og det er vi meget lidt glade for.

Derfor kæmper vi på livet løs for at få afviklet den kø, som spambølgen forårsager.

Vi er i gang med en kæmpe-omlægning, som skal gøre, at vi bliver bedre til at filtrere spam fra. Systemet er klart 1. august. Herefter vil vi ikke opleve de her store mailkøer. Men det tager jo noget tid at implementere den slags."

"Det er jo ikke abonnenter, som har betalt ni kroner om måneden eller som får servicen gratis, der oplever forsinkelserne. Det er erhvervskunder. Hvordan tror du disse gentagne forsinkelser får Cybercity-brandet til at tage sig ud overfor kunder og potentielle kunder?"

"Det er da for dårligt, og vi arbejder på det. Vi knokler på livet løs for at løse det. Det er det konstruktive svar. Den spambølge, som begyndte mandag klokken 15.00 og peakede om aftenen, prøver vi lige nu at finde ud af, hvor kommer fra.

Vi prøver at finde et mønster i mailene for at se, om vi kan blokere dem. Men det er den midlertidige løsning.

Vi vil gerne have noget, der kan filtrere spam langt hårdere, end vi kan nu. Jeg kan ikke fortælle noget om detaljerne i den løsning, for så kan spammerne få for meget at vide."

Ansatte knokler

"Hvordan vil du nu kompensere det tab og den tort, som dine kunder har lidt?"

"Ved at vi knokler. Andet er der ikke rigtigt at sige.

Alle dem, der sidder med det her problem – en masse mennesker med stor viden om teknik – sidder og kæmper på livet løs lige nu for at afvikle en spambølge og for at implementere det, som skal implementeres 1. august.

Det kører helt uden om sommerferien, kan jeg sige. Der er ikke nogen, der holder sommerferie der."

"De har ikke ringet fra ejerne i Norge og sagt, at I godt kan se at få skiftet ud i chefstolen, fordi I efterhånden koster mange kroner, fordi I får så dårlig omtale?"

"Nej. Det ved jeg ikke. Jeg har ikke ringet og spurgt om det. Vi er i gang med et kæmpe projekt. Og det kan simpelthen ikke gøres hurtigere end til 1. august."

Information halter

[b]"Er Cybercity sin opgave voksen, når I gang på gang ikke har informeret kunderne om de her problemer?"[/i]

"Du kan spørge, hvorfor i al verden vi ikke informerede vores kunder, da problemet peakede mandag aften. Det er en fejl. Det var det, vi skulle have gjort. Det var da der, det var irriterende."

"Er det almindeligt, at Cybercity holder styr på sin drift ved at justere hjemmesiden, når Computerworld ringer for at spørge til problemer?"

"Nej, vi justerer den, når problemet er der. Det tror jeg også, vi har gjort alle de andre gange. Den er på nu. Den skule have været på klokken ni i går aftes. Enig."

Annonceindlæg fra Arctic Wolf

Sådan ændrer AI spillereglerne for cyberangreb

Du skal ikke kun vide, hvordan du bruger AI til at styrke IT-sikkerheden – men også hvordan IT-kriminelle anvender teknologien mod din virksomhed.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S