TV2 Tour-triumferer på nye medier

Danskerne har taget de nye medier til sig, når sulten efter Tour de France skal stilles. Især mobil-tv er i fremgang hos TV2, der mener at have fundet formularen, der skal give danskerne lyst til at se tv på telefonen.

På trods af den danske cykelrytter Michael Rasmussens exit fra det franske cykelløb Tour de France, kan TV2 alligevel glæde sig over stor dansk interesse. Især dækningen på de nye medier hitter hos danskerne.

På trods af flere seere til tv-transmissionen er det nemlig især på internetdækningen, net-tv og mobil-tv at de store stigninger skal findes.

Allerede i fredags kunne TV2 således glæde sig over, at sitet tour.tv2.dk havde haft 57 procent mere traffik, end i samme periode under Tour de France 2006.

Også på net-tv-kanalen TV 2 Sputnik er der stor vækst, idet salget af abonnementer lige nu er steget med 84 procent i forhold til hele sidste års Tour.

Størst fremgang for mobil-tv

Det er dog den mobile tv-dækning, der ifølge TV2 kan trække den gule førertrøje over hovedet.

Kanalen oplyser nemlig, at tv-seeningen på mobiltelefonen er steget med 198 i forhold til sidste års dækning.

"Tour de France er på mange måder enestående, for det er en stor begivenhed over rigtig mange dage, hvor du ikke nødvendigvis gider blive hjemme og se det foran fjernsynet. Og så er mobiletelefonen en sindssyg god mulighed for lige at se, hvordan det går med Michael Rasmussen eller Team CSC," forklarer TV2s mobil manager, Jan Hoffmann, om hvorfor Tour de France er mere set på mobiltelefoner end stationens ellers mest populære programmer, TV2 Nyhederne og TV2 News.

Han ønsker ikke at uddybe hvor mange mobil-seere, der er tale om, men siger, at der er tale om en 'betragtelig kundebase', der er forøget med godt 200 procent.

Overskuelig prissætning vejen til succes

Årsagen til fremgangen for mobil-tv skal blandt andet findes i det faktum, at 3G-baserede mobiltelefoner vinder stadig større indpas i Danmark, samt at kunderne uden større besvær kan få adgang til de muligheder, som 3G-baserede telefoner giver.

Vigtigst er det dog, at TV2 med Jan Hoffmanns ord har fundet 'nøglen' til at gøre internet-tv til en succes: Prissætningen.

I stedet for en forbrugsafregnet pris, sælger kanalen "pakker", der blandt andet inkluderer trafik.

På den måde kan Tour-lystne danskere se lige så meget cykelløb på telefonen, som de har lyst til, ved at købe en af TV2 pakker, der koster mellem 25 og 75 kroner.

"Den måde er nok nøglen til at få hul på mobildata i det hele taget," siger Jan Hoffmann og tilføjer:

"Man kommer tættere på ADSL-markedet, hvor folk heller ikke er bange for at gå på internettet, for nu ved de hvad det koster."

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S