TV2 Tour-triumferer på nye medier

Danskerne har taget de nye medier til sig, når sulten efter Tour de France skal stilles. Især mobil-tv er i fremgang hos TV2, der mener at have fundet formularen, der skal give danskerne lyst til at se tv på telefonen.

På trods af den danske cykelrytter Michael Rasmussens exit fra det franske cykelløb Tour de France, kan TV2 alligevel glæde sig over stor dansk interesse. Især dækningen på de nye medier hitter hos danskerne.

På trods af flere seere til tv-transmissionen er det nemlig især på internetdækningen, net-tv og mobil-tv at de store stigninger skal findes.

Allerede i fredags kunne TV2 således glæde sig over, at sitet tour.tv2.dk havde haft 57 procent mere traffik, end i samme periode under Tour de France 2006.

Også på net-tv-kanalen TV 2 Sputnik er der stor vækst, idet salget af abonnementer lige nu er steget med 84 procent i forhold til hele sidste års Tour.

Størst fremgang for mobil-tv

Det er dog den mobile tv-dækning, der ifølge TV2 kan trække den gule førertrøje over hovedet.

Kanalen oplyser nemlig, at tv-seeningen på mobiltelefonen er steget med 198 i forhold til sidste års dækning.

"Tour de France er på mange måder enestående, for det er en stor begivenhed over rigtig mange dage, hvor du ikke nødvendigvis gider blive hjemme og se det foran fjernsynet. Og så er mobiletelefonen en sindssyg god mulighed for lige at se, hvordan det går med Michael Rasmussen eller Team CSC," forklarer TV2s mobil manager, Jan Hoffmann, om hvorfor Tour de France er mere set på mobiltelefoner end stationens ellers mest populære programmer, TV2 Nyhederne og TV2 News.

Han ønsker ikke at uddybe hvor mange mobil-seere, der er tale om, men siger, at der er tale om en 'betragtelig kundebase', der er forøget med godt 200 procent.

Overskuelig prissætning vejen til succes

Årsagen til fremgangen for mobil-tv skal blandt andet findes i det faktum, at 3G-baserede mobiltelefoner vinder stadig større indpas i Danmark, samt at kunderne uden større besvær kan få adgang til de muligheder, som 3G-baserede telefoner giver.

Vigtigst er det dog, at TV2 med Jan Hoffmanns ord har fundet 'nøglen' til at gøre internet-tv til en succes: Prissætningen.

I stedet for en forbrugsafregnet pris, sælger kanalen "pakker", der blandt andet inkluderer trafik.

På den måde kan Tour-lystne danskere se lige så meget cykelløb på telefonen, som de har lyst til, ved at købe en af TV2 pakker, der koster mellem 25 og 75 kroner.

"Den måde er nok nøglen til at få hul på mobildata i det hele taget," siger Jan Hoffmann og tilføjer:

"Man kommer tættere på ADSL-markedet, hvor folk heller ikke er bange for at gå på internettet, for nu ved de hvad det koster."

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Defence Tech Denmark hjælper virksomheder med at bringe innovation ind i forsvarssektoren

    Et nyt nationalt initiativ fra Industriens Fond, EIFO og Innovationsfonden – eksekveret af DTU Science Park og Teknologisk Institut– skal bygge bro mellem startups, SMV’er og Forsvaret.

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job