Det bedste grafikkort til prisen

For mindre end 2.000 kroner kan man få lynhurtig 3D-grafik på pc'en. Man skal blot se bort fra producenternes topmodeller, og i stedet gå efter de lidt langsommere udgaver. Her får man nemlig mest valuta for pengene. Vi har kigget nærmere på grafikkort baseret på ATI Radeon 9500 Pro og Nvidia GeForce 4 Ti4200 AGP 8x, og af disse to er Radeon-kortet det bedste køb.

Det næstbedste

Hvor meget man end ønsker sig et grafikkort med GeForce FX eller Radeon 9700 Pro, kan lavvande i pengekassen forhindre, at drømmen går i opfyldelse. De allerhurtigste grafikkort på markedet koster nemlig nemt over 4.000 kroner, og så meget er det de færreste, der vil give. Hvis man kan nøjes med det næstbedste, sparer man nemt at par tusinde kroner, og ydelsen er ikke at kimse af.

I øjeblikket er der kun to producenter af grafikchips, der kan tages alvorligt, hvis man er ude efter hurtig 3D-grafik. Det er Nvidia og ATI.

Nvidia har for længst lanceret GeForce FX, og vi har da også testet et grafikkort med chippen, men det varer nogle uger endnu, før kortene finder vej til forhandlerne, og prisen bliver meget høj.

Indtil da hedder Nvidias topmodel GeForce4 Ti4800, som blot er en Ti4600 med AGP 8x. GeForce4 Ti4800 SE er det samme som Ti4400 med AGP 8x, og endelig findes GeForce4 Ti4200 med AGP 8x. Vi har kigget nærmere på sidstnævnte.

ATI's flagskib hedder Radeon 9700 Pro nogle uger endnu. Radeon 9500 og 9700 med tilhørende Pro-versioner er alle baseret på en grafikchip med kodenavnet R300, og det er Radeon 9500 Pro, vi har benyttet i denne sammenligning. ATI har haft pæn succes med disse DirectX 9-kompatible grafikchips, og firmaet har indtil videre solgt over en million af dem.

Vi har haft et Albatron Ti4280PV med GeForce4 Ti4200 AGP 8x og et Connect3D Radeon 9500 Pro i testcentret. Begge grafikkort har 128 megabyte hukommelse, og de kan fås til en pris, der ligger et sted mellem 1.500 og 2.000 kroner. I begge tilfælde får man meget for pengene, men som det skal vise sig, er Radeon-kortet det bedste køb.

Specifikationer

De to kombattanter: Connect3D Radeon 9500 Pro øverst og Albatron Ti4280PV GeForce4 Ti4200 nedenunder.
GeForce4 Ti4200 har en clockfrekvens på 250 MHz og DDR RAM med en effektiv frekvens på 500 MHz, mens Radeon 9500 Pro er oppe på 275 MHz og 540 MHz på hukommelsen. Begge har en busbredde på 128 bit til hukommelsen. Det er faktisk her, Radeon 9500 Pro adskiller sig fra storebroderen Radeon 9700, der har en busbredde på 256 bit til hukommelsen.

Radeon-kortet har otte pipelines, og derfor kan det spytte otte pixels ud pr. clockcyklus, mens GeForce4 må nøjes med fire af slagsen. En endnu større forskel er, at Radeon 9500 Pro understøtter DirectX 9, mens GeForce4 kun kan klare DirectX 8. Det betyder, at Radeon 9500 Pro kan klare flere 3D-effekter end konkurrenten.

Der findes dog ikke nogen DirectX 9-programmer på markedet endnu, men i løbet af det næste års tid udkommer der en lang række 3D-spil, der benytter DirectX 9-effekter, for eksempel Doom III, Duke Nukem Forever, Max Payne 2 og Serious Sam 3.

At GeForce4 ikke understøtter DirectX 9 er ikke ensbetydende med, at man ikke kan afvikle fremtidens 3D-spil med grafikkortet. Man går bare glip at nogle af de mere sofistikerede effekter, for eksempel de mest realistiske lyseffekter og bløde skygger.

Resultater

Vi testede grafikkortene på en pc med en 3,06 GHz Pentium og 512 megabyte PC1066 RDRAM. Styresystemet var Windows XP med DirectX 9, og vi installerede de nyeste drivere til grafikkortene.

For at få et mål for grafikydelsen anvendte vi spillene Quake III Arena demo001 med bedste grafikkvalitet og Serious Sam SE Extreme Graphics med demoen Cooperative samt testprogrammet 3DMark 2001SE, der tester grafikydelse ved brug af DirectX 8. Vi testede også med det nye benchmark-program 3DMark03, som benytter DirectX 9 til en del af testen. Her er det altså ydelsen i fremtidige, krævende 3D-spil, der testes.

Testene blev udført i opløsningerne 1024x768 og 1600x1200 med 32 bit farver. Vi testede endvidere uden antialiasing og med 4x antialiasing, der giver bedre billedkvalitet, men også en langt mindre ydelse.

I det gode, gamle 3D-skydespil Quake III Arena er Radeon 9500 Pro i front, og GeForce4 Ti4200 kommer især bagud, når der anvendes antialiasing. Dette mønster gentager sig i 3DMark 2001SE.

I det mere krævende Serious Sam SE er forspringet til Radeon 9500 Pro endnu større, og grafikkortet er helt suverænt i 3DMark03. Det er dog ikke så underligt, for GeForce4 kan slet ikke afvikle en af de fire tests, der bruges til udregningen af resultatet i 3DMark03. Denne test benytter nemlig DirectX 9, som GeForce4 ikke kan klare.

Test/grafikkortRadeon 9500 ProGeForce4 Ti4200Forskel
Quake III Arena 1024x768253,3 fps238,6 fps6%
Quake III Arena 1024x768 4xAA141,8 fps95,2 fps49%
Quake III Arena 1600x1200121,7 fps113,6 fps7%
Quake III Arena 1600x1200 4xAA62,7 fps34,7 fps81%
Serious Sam SE 1024x76861,3 fps37,7 fps63%
Serious Sam SE 1024x768 4xAA47,8 fps27,3 fps75%
Serious Sam SE 1600x120033,6 fps17,6 fps91%
Serious Sam SE 1600x1200 4xAA24,9 fps11,7 fps113%
3DMark2001 SE 1024x76813.07212.5354%
3DMark2001 SE 1024x768 4xAA8.6695.65153%
3DMark2001 SE 1600x12008.1187.33511%
3DMark2001 SE 1600x1200 4xAA4.5252.155110%
3DMark03 1024x7683.6341.453150%
3DMark03 1024x768 4xAA1.8471.10367%
3DMark03 1600x12001.954791147%
3DMark03 1600x1200 4xAA956474102%

Konklusionen på sammenligningen må være, at et grafikkort baseret på Radeon 9500 Pro er et langt bedre køb end et, der rummer en GeForce4 Ti4200 grafikchip, hvis prisen er den samme. Det gælder især, hvis man benytter antialiasing for at fjerne takker i scenen og dermed få bedre billedkvalitet, eller hvis man regner med også skulle bruge grafikkortet til den næste generation af 3D-programmer.

Grafikkortene er venligst udlånt af Connect3D og Albatron.

Læses lige nu

    TV2

    iOS udvikler til TV 2 Teknologi

    Københavnsområdet

    Metroselskabet og Hovedstadens Letbane

    Data Engineer at Metroselskabet

    Københavnsområdet

    PensionDanmark

    Senior Data Scientist

    Københavnsområdet

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job