Apple er nu tredjestørste pc-producent i USA

Apples markedsandel er i stor fremgang i USA. Virksomheden nærmer sig 20 procent af markedet for bærbare computere.

Apple oplever for tiden stor succes i hjemlandet USA.

Det rekordgode kvartalsregnskab, som virksomheden fremlagde sidst i juli, viser sig nu på virksomhedens markedsandel, der ifølge amerikanske analyseinstitutter er på himmelflugt.

En opgørelse fra instituttet NPD viser, at det især er salget af bærbare computere, der har taget fart, og har sikret Apple en historisk god position.

Således tegner virksomheden sig for 17,6 procent af det amerikanske marked, viser NPDs resultater, og det er 2,2 procentpoint bedre end året før.

Samme konklusion når analytikere fra ChangeWave frem til, der med yderligere en undersøgelse kan sprede smil i Cupertino, Californien, hvor Apple har hjemme.

Højeste andel i 11 år

ChangeWave har nemlig foretaget en undersøgelse blandt de amerikanere, der planlægger at købe ny computer i løbet af de næste 90 dage.

Den viser, at 28 procent af disse har udset sig en bærbar Apple-maskine som det næste indkøb, mens 23 procent overvejer en stationær Mac.

Overordnet set tegner Apple sig for 5,9 procent af det amerikanske marked for computere, og selvom det er første gang i 11 år, at Apple har sat sig på så stor en del af kagen, er der dog endnu lang vej til tidligere tiders storhed.

I 1990'erne toppede virksomheden med en andel på mere end 20 procent.

Ifølge analysehuset IDC er de 5,9 procent dog nok til at sikre Apple titlen som den tredjestørste pc-producent i USA.

Apples strategi virker

Tallene fra analyseinstituterne viser, at Apple har valgt den rette strategi.

Da iPod'en blev lanceret i en Windows-udgave, fortalte medstifter og direktør Steve Jobs om en 'halo'-effekt, der skulle hjælpe virksomheden med at kapre kunder til computerforretningen.

Windows-brugere skulle lokkes til at købe Apple-computere, ved at lade iPod'en vise dem, hvad Apple var i stand til.

Sidenhen er musikprogrammet iTunes, browseren Safari og mobiltelefonen iPhone lanceret i versioner, der kan bruges af både Windows- og Mac-brugere.

iPhone hitter

Netop iPhone er Apples nyeste trumfkort, der skal lokke kunder til Mac-platformen.

Endnu er det for tidligt at aflæse en iPhone-effekt på markedsandelen, men en analyse fra UBS Investment Research viser, at forbrugerne har taget godt imod den nye mobiltelefon.

Ifølge sitet AppleInsider.com viser analysehusets rapport, at Apple kan sælge op imod 800.000 mobiltelefoner i indeværende kvartal. Officielt forventer Apple at sælge 730.000 iPhones.

Apple forventes snart at lancere en ny generation af musikafspilleren iPod Nano, der skal sætte gang i salget i iPods op til julehandlen.

IPod-serien tegner sig for cirka 70 procent af markedet for medieafspillere.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly