Artikel top billede

Jeg kunne godt have tænkt mig, at købet af Royal P&O Nedlloyd ikke faldt sammen med vores store it-problemer, siger Jess Søderberg.

Søderberg ærgrer sig over Mærsks it-problemer

It-problemer kostede A.P. Møller-Mærsk 1,5 milliarder og faldt sammen med fusionen med P&O Nedloyd. Det ærgrer den afgående topchef, Jess Søderberg

Tilbage til artikel-oversigten: It-arven hos A.P Møller.

I et afskedsinterview i A.P. Møller - Mærsk-koncernens interne medarbejderblad, Mærsk Post, erkender tidligere topchef Jess Søderberg, at han er ked af kombinationen af fusionen med verdens tredje største containerrederi, P&O Nedlloyd, og introduktionen af et nyt it-system.

"Jeg kan ikke umiddelbart tænke på noget, jeg decideret fortryder, om end jeg godt kunne have tænkt mig, at købet af Royal P&O Nedlloyd ikke faldt sammen med vores store it-problemer," siger Jess Søderberg til Mærsk Post ifølge Børsen.

"Det kostede virkelig kræfter i hele containerforretningen og resulterede i et meget dårligt resultat i 2006," tilføjer den afgående topchef i bladet.

Kostede 1,5 milliarder

Det ligger meget godt i tråd med vurderingen fra aktieanalytiker i Jyske Bank, Michael Nielsens.

Han har til Computerworld vurderer, at it-problemerne i A.P. Møller-Mærsk har kostet omkring 1,5 milliarder kroner, hvis man alene ser på de direkte implikationer på virksomhedens bundlinje.

"Det er et godt bud, hvis man trækker konsekvenserne ved et fald i fragtraterne og stigende oliepriser fra de negative resultater hos Maersk Line," siger Michael Nielsen til Computerworld.

Jess Søderbergs strategiske valg om at købe det store containerrederi samtidig med, at man var i gang med en stor udrulning af et it-system, kostede imidlertid væsentlig mere, hvis man medregner andre indirekte faktorer.

Det forklarer analytiker Jacob Pedersen fra Sydbank, der dog ikke vil sætte tal på.

"It-problemerne har haft konsekvenser for hele koncernen – og de kan have mistet kunder eller der kan være andre afledte effekter, som dukker op," siger han til Computerworld.

Værste problemer ovre

Ifølge regnskabsdirektør Per Møller skulle de værste it-problemer være overstået i juli i år, hvor anden del af det nye store conainerbookingsystem blev implementeret.

De alvorlige konsekvenser med fejlagtige fakturaer og containere sendt til forkerte havne bundede netop i, at medarbejderne i en periode på halvandet år arbejdede i to uafhængige it-systemer, hvilket komplicerede kommunikationen.

"Det vil gøre tingene meget nemmere, at vi nu kun har et system. Det er klart, at når man arbejder i to systemer, kan det let gøre livet lidt vanskeligt," som Per Møller tidligere har udrykt det til Computerworld.

5. november 2007 overlader Jess Søderberg posten til Niels Smedegaard Andersen.

Læs it-portrætter af Mærsk Mc-Kinney Møller, Jess Søderberg, Michael Pram Rasmussen og Niels Smedegaard Andersen i de kommende udgaver af den trykte udgave af Computerworld

Tilbage til artikel-oversigten: It-arven hos A.P Møller.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere