Analytiker: It-koks kostede 1,5 milliarder kroner

Det er ikke småpenge, som A.P. Møller har måttet spendere på it-vanskelighederne samtidig med fusionen med rederiet P&O Nedlloyd.

Tilbage til artikel-oversigten: It-arven hos A.P Møller.

Ser man ene og alene på de direkte implikationer på virksomhedens bundlinje, har det kostet A.P. Møller omkring 1,5 milliarder kroner.

Det vurderer aktieanalytiker Michael Nielsen.

“Det er et godt bud, hvis man trækker konsekvenserne ved et fald i fragtraterne og stigende oliepriser fra de negative resultater hos Maersk Line,” siger Michael Nielsen.

Ganske vist har underskuddet i A.P. Møllers containerdivision været langt større. Men en stor del af forklaringen er ifølge Michael Nielsen et generelt fald i fragtraterne kombineret med stigende oliepriser.

Det er de to faktorer, der påvirker containerfarten mest, vurderer han.

De mere indirekte omkostninger som følge af it-problem­erne er sværere at gøre op. Der hersker ingen tvivl om, at Maersk Line har tabt store markedsandele efter opkøbet af P&O Nedlloyd.

Ifølge Enskilda Securities var Maersk Lines markedsandel i de amerikanske havne på 17,1 procent umiddelbart efter opkøbet. Året efter var andelen faldet til 13,6 procent, hvilket kun er 0,4 procentpoint mere, end før overtagelsen af P&O Nedlloyd.

Aktieanalytiker Michael Nielsen vurderer dog, at en del af faldet er naturligt.

“Det er meget almindeligt, at containerrederiernes kunder benytter flere operatører for at sprede risikoen. Og der vil helt sikkert være nogle kunder, der efter opkøbet har ledt efter andre partnere,” siger Michael Nielsen.

Det er dog kun de direkte omkostninger. Oveni kommer en mere uigennemskuelig størrelse af afledte omkostninger, siger aktieanalytiker hos Sydbank, Jacob Pedersen.

“Det er meget svært at sætte tal på, men jeg er ikke i tvivl om, at det har kostet A.P. Møller mange penge,” siger han.

“It-problemerne har haft konsekvenser for hele koncernen – og de kan have mistet kunder eller der kan være andre afledte effekter, som dukker op,” siger Jacob Pedersen.

Han understreger, at der også er tale om langsigtede effekter:

“Det handler ikke kun om, at kunderne forsvinder, men for eksempel også om yderligere omkostninger til den markedsføringsindsats, som skal til for at genoprette forholdet,” siger Jacob Pedersen.

A.P. Møller - Mærsk ønsker ikke at kommentere på tabet som følge af it-problemerne.

“Vi kommenterer ikke spekulationer, og derfor kan vi ikke kommentere det nævnte tal.” siger informationsmedarbejder Thomas Grøndorf fra A.P. Møller - Mærsk.

Tilbage til artikel-oversigten: It-arven hos A.P Møller.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere