Analytiker: It-koks kostede 1,5 milliarder kroner

Det er ikke småpenge, som A.P. Møller har måttet spendere på it-vanskelighederne samtidig med fusionen med rederiet P&O Nedlloyd.

Tilbage til artikel-oversigten: It-arven hos A.P Møller.

Ser man ene og alene på de direkte implikationer på virksomhedens bundlinje, har det kostet A.P. Møller omkring 1,5 milliarder kroner.

Det vurderer aktieanalytiker Michael Nielsen.

“Det er et godt bud, hvis man trækker konsekvenserne ved et fald i fragtraterne og stigende oliepriser fra de negative resultater hos Maersk Line,” siger Michael Nielsen.

Ganske vist har underskuddet i A.P. Møllers containerdivision været langt større. Men en stor del af forklaringen er ifølge Michael Nielsen et generelt fald i fragtraterne kombineret med stigende oliepriser.

Det er de to faktorer, der påvirker containerfarten mest, vurderer han.

De mere indirekte omkostninger som følge af it-problem­erne er sværere at gøre op. Der hersker ingen tvivl om, at Maersk Line har tabt store markedsandele efter opkøbet af P&O Nedlloyd.

Ifølge Enskilda Securities var Maersk Lines markedsandel i de amerikanske havne på 17,1 procent umiddelbart efter opkøbet. Året efter var andelen faldet til 13,6 procent, hvilket kun er 0,4 procentpoint mere, end før overtagelsen af P&O Nedlloyd.

Aktieanalytiker Michael Nielsen vurderer dog, at en del af faldet er naturligt.

“Det er meget almindeligt, at containerrederiernes kunder benytter flere operatører for at sprede risikoen. Og der vil helt sikkert være nogle kunder, der efter opkøbet har ledt efter andre partnere,” siger Michael Nielsen.

Det er dog kun de direkte omkostninger. Oveni kommer en mere uigennemskuelig størrelse af afledte omkostninger, siger aktieanalytiker hos Sydbank, Jacob Pedersen.

“Det er meget svært at sætte tal på, men jeg er ikke i tvivl om, at det har kostet A.P. Møller mange penge,” siger han.

“It-problemerne har haft konsekvenser for hele koncernen – og de kan have mistet kunder eller der kan være andre afledte effekter, som dukker op,” siger Jacob Pedersen.

Han understreger, at der også er tale om langsigtede effekter:

“Det handler ikke kun om, at kunderne forsvinder, men for eksempel også om yderligere omkostninger til den markedsføringsindsats, som skal til for at genoprette forholdet,” siger Jacob Pedersen.

A.P. Møller - Mærsk ønsker ikke at kommentere på tabet som følge af it-problemerne.

“Vi kommenterer ikke spekulationer, og derfor kan vi ikke kommentere det nævnte tal.” siger informationsmedarbejder Thomas Grøndorf fra A.P. Møller - Mærsk.

Tilbage til artikel-oversigten: It-arven hos A.P Møller.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Comm2ig

    Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

    IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse