Kommunerne rotter sig sammen mod it-branchen

23 kommuner og KL vil presse leverandørerne af selvbetjeningsydelser. De nuværende løsninger er ikke gode nok, lyder det fra KL's projektleder, Astrid Starck.

Der kommer andre boller på suppen, når kommunerne i fremtiden skal lave nye selvbetjeningsløsninger.

23 kommuner har givet hinanden håndslag på, at de i samarbejde med KL samlet vil specificere og beskrive krav til systemer på en række selvbetjeningsområder.

De tre første områder, kommunerne vil samarbejde om, er flytning, pas og boligstøtte.

"Det er vores ønske, at leverandørerne kan levere de løsninger, kommunerne har brug for, i stedet for at kommunerne bare køber en hyldevare, som måske ikke er den bedst mulige løsning," siger Astrid Starck, projektleder ved KL.

Hun forklarer, at det er op til den enkelte kommune, om de vil bruge det fælles materiale, som blandt andet skal dække kravspecifikationer, krav til it-arkitektur og analyser af arbejdsgange.

"Om kommunerne anvender det eller ej, må de selv om. Men det vil være dumt, hvis de selv laver det samme arbejde," konstaterer hun.

Husk konkurrencen

Administrerende direktør i IT-Branchen, Jakob Lyngsø, mener som udgangspunkt, at det er en god ide, at kommunerne arbejder sammen.

Borgerne skal ikke møde vidt forskellige selvbetjeningsløsninger, hvis de flytter rundt i landet.

"Jeg synes, at det er fornuftigt, men det skal være med stor respekt for åbne standarder," siger Jakob Lyngsø, der minder kommunerne om, at for snævert definerede løsninger hurtigt kan blive en lukket standard. Det kan hæmme konkurrencen.

"Jeg er helt sikker på, at de har stor interese i så gode og kreative løsninger som muligt. Det får man kun, hvis man har konkurrence," siger Jakob Lyngsø.

Første skridt

De tre fælles udviklingsområder kan hurtigt blive til flere.

"Vi holdt en workshop, hvor vi spurgte kommunerne om hvilke områder, det er bedst at samarbejde om," forklarer Astrid Starck fra KL.

Deltagerne i workshoppen kom både fra it- og borgerbetjeningspersonalet i de 23 kommuner, og derfor regner KL med at prioriteringen tager hensyn til ønskerne fra begge medarbejdergrupper.

"Pas-udstedelsen varetages på vegne af politiet, og det er en opgave, de skal gøre ens over hele landet. Så giver det mening at lave en løsning sammen," siger Astrid Starck.

Du kan se listen over de øvrige øvrige områder, som KL og kommunerne vil samarbejde om at udvikle i fremtiden her.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
NIS2 og Compliance

På denne dag får du indsigt i, hvilke metodikker og løsninger, der får enderne til at mødes i en verden med stadig skrappere regulatoriske krav til sikkerhed – hvilket f.eks. det kommende NIS2-direktiv er udtryk for – samt kunders og myndigheders forventninger til din compliance.

04. juni 2024 | Læs mere


Digitaliseringsledelse 2024 - Sådan indtager du rollen som udviklingsdirigent

Vi dykker ligeledes med i, hvordan du i praksis skaber en hurtig og effektiv udviklingsorganisation trods legacy, siloer og digital gæld. Samt hvordan du bygger bro mellem teknologi, data, kunder, effektive processer og nye ideer. Vel at mærke samtidig med, at både forretningen og andre interne stakeholders har en liste over forventninger, der vokser hurtigere end dit budget.

04. juni 2024 | Læs mere


Årets CIO 2024

Vi skal finde Årets CIO 2024 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

06. juni 2024 | Læs mere