Guerilla-krig om brugernes e-handelspris

Trendsales, der vandt e-handlens innovationspris og blev brugernes darling nummer to sidste år, regner med at brugerloyalitet sikrer dem mange stemmer i dette års brugerkonkurrence.

Artikel top billede

Vi vil ikke give folk penge for at stemme på os, siger medstifter af Trendsales, Martin Falslev Andersen. Foto: Trendsales

Et er, hvilke virksomheder en jury finder på at udpege som de bedste e-handelsbutikker i Danmark.
Noget andet er, hvem brugerne synes er Danmarks bedste e-butik.

Fra tirsdag formiddag kan alle, der har lyst, på e-handelsprisens hjemmeside nominere og stemme på deres personlige favorit blandt de over 11.000 danske netbutikker.

Sidste år var interessen for brugerprisen meget stor med cirka 35.000 afgivne stemmer. Bag tallet gemmer sig imidlertid, at nogle få netbutikker hurtigt gik i udbrud og brugerprisen blev derfor afgjort mellem fem netbutikker – DTF-travel, Trendsales, Just-Eat, Den Blå Avis og QXL.

DTF-travel vandt sidste år

Det er fem netbutikker, der alle har en tæt kontakt til deres kunder og brugere, og som aktivt benyttede denne kontakt til at hive stemmer hjem.

I sidste ende blev online rejsebureauet DTF-travel en ret klar vinder af denne guerilla-krig på nettet om brugernes gunst. Blandt andet kunne man se opfordringen om at stemme på DTF-travels hjemmeside, og i nyhedsbreve blev opfordringen givet videre.

Hos arrangørerne af e-handelsprisen, brancheforeningen FDIH, ønsker man ikke at oplyse, hvor mange stemmer DTF-travel løb med, men det var markant flere end nummer to, Trendsales, der driver en stor online tøjbazar. Trendsales løb så med e-handlens innovationspris i 2007.

Ifølge en af stifterne af Trendsales, Martin Falslev Andersen, er det også tanken at gøre sig gældende i dette års brugerafstemning.

”Vores force i den konkurrence er, at vores brugere godt kan lide os, og vi får altid mange og hurtige tilbagemeldinger fra dem. Når vi for eksempel laver brugerundersøgelser, har vi svar fra 2-3.000 bruger inden nogle få dage,” siger Martin Falslev Andersen.

Nej til at købe stemmer

Sidste år gjorde Trendsales opmærksom på brugerkonkurrencen direkte på forsiden af hjemmesiden, og der blev også gjort opmærksom på den i to nyhedsbreve. Hvordan kampagnen skal se ud i år har han ikke noget bud på endnu.

”Men der er klart en grænse for, hvilke metoder vi vil tage i anvendelse for at få stemmer. Vi vil for eksempel ikke belønne folk med penge for at stemme på os, man kan jo købe sig til alt,” siger Martin Falslev Andersen, der understreger at folk selv må om, hvilke metoder de anvender.

Afstemningen i brugerkonkurrencen løber fra i dag til og med 5. marts 2008. Vinderne af de i alt otte forskellige priser offentliggøres på et kåringsshow og konference 27. marts i Faconer Centret i København.

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Netcompany A/S

IT Manager

Midtjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Rekvirent til Cyberdivisionen i Hvidovre

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Erfaren systemintegrationssarkitekt til Digital og Operativ Transformation

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil