Artikel top billede

Det går knap så godt for Janus Friis' store tv-projekt. Medieselskaberne sælger ikke deres rettigheder til en enkelt udbyder, der sætter sig på globale rettigheder.

Janus Friis-projekt i krise – dropper global udrulning

Problemer med at lande rettighederne til de store publikums-magneter, får Janus Friis-projektet Joost til at droppe globale ambitioner. Fremover handler det alene om det amerikanske marked.

Det net-baserede tv-projekt, Joost, - som Skype-stifterne Janus Friis og Niklas Zennström står bag – forbereder sig ifølge Times Online på et større tilbagetog.

Krisen kradser nemlig, efter Joost ikke har været i stand til at score hverken det nødvendige antal brugere eller rettighederne til at sende de største publikums-magneter fra tv-kanalerne.

Angiveligt har Joost forgæves kæmpet hårdt for at lande internationale rettigheder til at sende de publikums-trækkende programmer ud til mange lande. Det gælder ikke mindst sports-programmer.

Nøjes med USA?

De forskellige medieselskaber har typisk stillet sig på bagbenene, fordi kutymen er, at de sælger de pågældende rettigheder fra land til land – og ikke til en enkelt udbyder, der sætter sig på globale rettigheder.

Ifølge Times ventes det, at Joost vil skrinlægge sine globale ambitioner og i stedet alene fokusere på at banke en forretning op på det amerikanske marked.

Ifølge avisen skyldes Joosts manglende succes især den meget hårde konkurrence fra blandt andet BBC's iPlayer samt amerikanske Hulu, som NBC og News Corp. står bag.

Joost gik i luften i begyndelsen af 2007, og du kan læse Computerworlds beskrivelse af det første smugkig her.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere