Google har afløst manualen - sådan fikser du din pc

Klumme: Google er din ven, når computeren går i udu. Via Google kan du nemlig fikse langt de fleste problemer og knaster. Yipee.

Artikel top billede

Hvor mange mennesker har ikke, mindst en gang i deres liv, oplevet den famøse “blue screen of ­death”?

Hvor mange gange har man siddet med en besked om, at “programmet har udført en ulovlig handling”, med et indestængt, genstandsløst raseri over det meningsløse tidsspilde, der følger med?

Men de problemer man har med sin egen computer, udgør kun en delmængde af dem man udsættes for, hvis man som mig er omgangskredsens “pc doktor”.

Jeg vil opfordre mine doktorkollegaer til at sprede budskabet om et alternativ til gængse løsninger på computerproblemer: “Google is your ­friend.”

Før jeg dykker ned i, hvordan Google som din ven kan hjælpe til at få løst computerproblemer, så lad os lige se på, hvad man har af muligheder, når maskinen går i udu.

Man kan som ovenfor antydet finde en i omgangskredsen, der kan noget med computere.

Det er typisk gratis (bortset fra måske en tjeneste en anden gang), men det kan tage tid, fordi vennen har travlt, og man er måske ikke meget for at bede om en tjeneste, der kan tage mange timer at udføre.

Man kan betale sig fra det

Man kan også betale sig fra det, hvis man kan finde en professionel privat it support i lokalområdet, men det kan blive dyrt, i nogle tilfælde dyrere end at købe en ny computer.

Alternativt kan man bare leve med de skavanker, ens computer nu har, men det kan blive trættende, hvis den for eksempel er 20 minutter om at...fortsættes

... starte op, og fryser flere gange om dagen.

Sidste udvej? Gør det selv.

Det begyndte med Usenet og udviklede sig til webfora – det elektroniske medie, der gjorde diskussion på tværs af afstande meget mere nærværende.

Det er her, guldet ligger; veritable garnnøgler af tråde om langt de fleste computerproblemer man kan komme ud for.

Read The F... Manual

Tilbage i tiden måtte man se i sin manual, når man skulle løse teknikproblemer på egen hånd; således opstod det korte og kontante svar på de dummeste spørgsmål på nettet, “RTFM” (Read The F…ing Manual).

Nu begynder “GIYF” (Google Is Your Friend) at vinde indpas – oversat til dansk:

“hvis du er for doven til at bruge 30 sekunder på at søge på Google efter løsningen, gider jeg ikke at bruge tid på at skrive den til dig.”

Men hvordan finder man så løsningen på Google? Nøglen til at finde et præcist svar, er at identificere det unikke ved den fejl, der opstår.

Det er ikke unikt, at Internet Explorer f.eks. bare lukker af sig selv.

Det er unikt, når der står: “wsock32.dll is damaged or missing” i fejlmeddelelsen.

Netop den tekst er en god søgestreng på Google.

Dernæst skal man gennemgå resultatsiderne for et svar, men det findes sandsynligvis blandt de første 10-20 resultater.

Svarenes kvalitet kan være svingende, men der findes ofte ganske udførlige forklaringer, som mange vil kunne følge.

Med Google som din ven kan du selv løse de fleste af dine computerproblemer, og så kan os nørder tage en velfortjent pause imens.

Ved samme lejlighed bliver du bedre til at bruge din computer, og verden får mindst én ulovlig handling mindre at bekymre sig om.

Mads Schjølin er direktør for Detectum.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Mere om samme emne

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Jura | København Ø

    Compliance Day 2025

    Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Digitaliseringen skaber muligheder – og sårbarheder. Beredskab er løsningen.

    Digitalisering skaber både muligheder og sårbarheder. Hele Danmark Øver styrker virksomhedernes beredskab gennem praktiske øvelser, indsigt og samarbejde. Deltag og lær, hvordan din organisation står stærkere, når cyberangrebet rammer.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Årets CISO 2025

    Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Steen Nyrup Pedersen som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Aalborg. Han kommer fra en stilling som Cyber Security Consultant hos Trifork A/S. Han er uddannet IT-Teknolog og er professionsbachelor i IT-sikkerhed. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S