ILM (information lifecycle management) er langt fra nogen nyhed. Et kig i Computerworlds arkiver viser, at ILM blev omtalt ganske heftigt i 2004 og 2005.
Alligevel har analysehuset Gartner her i 2008 fortsat ikke den store fidus til ILM-markedet.
”Før det virkelig kører, er vi altså en 5 til 10 år fremme i tiden,” lyder det fra Peter Suhr, director i Gartner.
”Det var meget hype, og så blev der ikke leveret fra leverandørerne. Nu begynder det så at dukke lidt op igen, men det er ikke weltklasse, for du har de klassiske problemer med taksonomi og styring,” tilføjer han.
Umodent marked
Dermed ligger Gartner på linie med et af de andre store analysehuse, IDC, der i sidste uge udtalte til Computerworld, at det store problem med ILM er, at der skal udvikles noget software, der kan håndtere og klassificere data og dermed muliggøre de flotte ILM-visioner.
Information Lifecycle Management bygger på tanken om, at ikke alle data er lige vigtige.
I en tid hvor datamængderne eksploderer, er det nødvendigt at prioritere. Data opbevares derfor på forskellige lagrings-medier, alt efter hvor vigtige de er.
Den helt store udfordring er dog klassificeringen og håndteringen af data, og det er her, den halter ifølge de to analysehuse.
”Det begynder jo så småt at dukke op. Det er hele taksonomi-delen og certifikationen af data, der er den store åbenbaring, men også problemet,” siger Gartners Peter Suhr.
Svært at styre data
”Hvis vi ser på sådan noget som enterprise information management, som stille og roligt er på vej op ad hype-cyclen, så vil vi ikke engang pege på nogle leverandører, der er interessante at tale med."
"Det kunne jo lede til den slut-sats, at de kan,” lyder det fra Peter Suhr.
Peter Suhr fortæller, at en af udfordringerne ved at lægge data over på offline medier, er, hvordan man skal finde dem frem igen, når og hvis det bliver nødvendigt.
ILM ikke dødt
Peter Suhr vurderer dog, at der er tegn på, at ILM-markedet er på rette vej. Først og fremmest fordi de forretningsmæssige fordele bliver mere tydelige.
”Nu bliver det spændende at se med hele web 2.0 og alle de enorme data-mængder, der efterhånden håndteres på front-ends. De skal nemlig også styres, og det kan være, at det giver en lidt mere forretningsmæssig appel.”
”Det, at du rent faktisk kan håndtere store datamængder i real time-transaktioner med kunderne, kunne godt sætte kul på investeringslysten,” vurderer Peter Suhr.