Sådan går man forrest blandt fagnørder

Klumme: Når en leder ikke forstår, hvad de ansatte taler om, kan han ikke tale med dem. Kun til dem.

Artikel top billede

Alle mennesker har et eller andet, de brænder for. Det har ledere også - ofte for ledelse. Men da det er de færreste ledere, der er uddannet som sådan, så brænder de også for et fag.

Som leder vil man kunne komme ud for at skulle lede grupper af mennesker, der er uddannet i, lever af og brænder for helt andre fag end ens eget. Tilsvarende kan man komme ud for at lede grupper sammensat af mennesker med forskellige fagligheder, hvor man af gode grunde ikke kan have fuldt kendskab til alle.

Det er en stor udfordring at lede medarbejdere med en anden faglighed end sin egen. At bedrive ledelse inden for fag, man ikke har forstand på.

Hvordan undgår man, at medarbejderne fagligt taler hen over hovedet på en? Og hvordan undgår man, at medarbejdergruppen synes, man er en komplet idiot, fordi man ikke har deres faglige forstand og værdisæt?

Spørgsmålet er i sin enkelhed, om det at bedrive ledelse er et håndværk, som gør, at man som dygtig leder kan lede hvem som helst uden videre. Det vil jeg afvise!

Brobygger

Professionelle - folk, der lever af deres faglighed - har ofte ganske svært ved at respektere og forstå kolleger med andre fagligheder. Det kan give problemer medarbejdere imellem, men er desuden en udfordring i forhold til at være leder af en gruppe præget af en anden faglighed end sin egen. Som leder har man derfor en ‘grænseoverskridende rolle’ at spille.

Man skal være brobygger mellem fagligheder internt mellem medarbejdere, og man skal være grænsegænger i forhold til at lede på grænsen mellem egen og medarbejdernes faglighed.

En dygtig leder kan lede folk fra andre fag, men gør det ved indledende at bruge kræfter på at sætte sig ind i medarbejderne og deres fagligheder.

Lederen skal være i stand til at føre en faglig indforstået samtale med medarbejderne og have indsigt nok til at kunne se, om medarbejdernes argumenter er sammenhængende og gyldige.

Det er en ledelsesopgave at sikre forståelse

Medarbejderne vil stadig være dygtigere, end man selv er, men det er ikke i sig selv problematisk. Det skal man udnytte. Og det gøres alene ved at forstå, hvad hinanden siger og hvad meningen bag er. Det skaber gensidig respekt og plads til de forskellige værdisæt, der præger forskellige fagligheder.

Det er en ledelsesopgave at sikre den forståelse. Lederen kan ikke komme anstigende og kræve, at de ansatte forstår en. Pilen peger den anden vej. Accepterer man ikke den præmis, risikerer man at blive betragtet som indbildsk, arrogant og bedrevidende uden at have noget at have det i. Og så kan man have nok så mange talenter i posen.

Det modsatte af god ledelse

Så længe medarbejderne er uforstående – fordi man selv ikke har gjort sig umage for at forstå dem – så kommer man til at stå distancen alene. Og det er netop det modsatte af god ledelse, der handler om at få medarbejdere sammen og hver for sig til at yde deres optimale.

Man må som leder ikke bilde sig selv ind, at det er nok at være dygtig til det ledelsesfaglige. Ledelsesfaglighed er selvfølgelig en nødvendighed. Men en del af det er at sætte sig ind i medarbejdernes faglighed.

Forstår man ikke, hvad de ansatte taler om, kan man ikke tale med dem. Kun til dem. Det kan tolkes som enten uvidenhed eller arrogance. Begge dele er lige slemt. Så kan man prøve at gå forrest lige så tosset, man vil. Der er bare ikke nogen, der følger efter.

Lars Goldschmidt er direktør i DI.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.[/i]

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S