TDC lader snart nyt it-system tage telefonen

Et års projektarbejde udmunder i september i et it-system, som skal passe omstillingen på TDCs hovednummer. Systemet skal stille kunderne rigtigt om første gang ved hjælp af talegenkendelse.

Artikel top billede

Telegiganten TDC har i knap et år arbejdet på et it-system, som med talestyring skal stille omkring 10.000 daglige telefonopkald til koncernens hovednummer rigtigt videre.

Det it-baserede system skal afløse det hidtidige omstillingssystem, der trods navnet Interactive Voice Respons (IVR) indtil nu har ladet kunderne trykke sig selv videre til den rigtige afdeling ved hjælp af trykknaptelefonens taster.

Men det gamle system har flere udfordringer. Derfor skal det afløses af er mere præcist system, der kan nedbringe antallet af fejlomstillinger.

Det fortæller Tomas Lykke Nielsen, underdirektør hos TDC Fastnet Norden.

"Udfordringen ved IVR-løsningen er, at du som kunde ret præcist skal vide, Hvad det er du har brug for. Og det kan være lidt en udfordring for vores kunder. Derfor har vi ønsket os en erstatning for IVR-maskinen" siger Tomas Lykke Nielsen.

Problemet er, at kunderne ikke altid har den samme sprogbrug som IVR-systemet, forklarer underdirektøren.

"Måske har man nogle andre måder at udtrykke tingene på. Og andre føler sig måske lidt fremmedgjorte over for denne form for maskine," siger han.

Ventetid giver ikke salg

Talestyringen giver kunden mulighed for, med egne ord at beskrive hvad han eller hun ønsker.

Udefra kundens tale opfanger systemet en række nøgleord, som sammenholdt med kendskabet til kundens telefonnummer, gør det muligt at stille kunden om til den rigtige medarbejder..

"Det der egentlig er hele ideen med det her er, at det skal blive nemmere for kunden at komme igennem til rette medarbejder.

Når den talestyrede omstilling tager røret, er det hverken et menneske eller en tale-syntese som kunden hører i røret.

Derimod er det en skuespiller, der har lagt stemme til det nye system. Ifølge Tomas Lykke Nielsen er det er nemlig vigtigt at have den helt rigtige stemme, som går klart igennem.

System i lære

Siden projektstarten har et tværfagligt projektteam på mellem fem og 15 medarbejdere brugt knap et år på at optimere og trimme det talestyrede omstillingsanlæg.

Den lange proces skyldes, at systemet bliver bedre, jo mere det finjusteres til at opfatte nuancer i det talte sprog.

"Det skal jo både lære at forstå sønderjysk, nordjysk og sjællandsk," siger Tomas Lykke Nielsen.

Ifølge underdirektøren er hverken accent eller dialekt den største udfordring for systemet. Derimod kan utydelig tale, mumlen eller meget støj i baggrunden drille.

Derfor skal systemet også være i stand til at sortere hundeglam i baggrunden fra kundens tale.

"Så man kan sige, at det er et temmelig intenst forløb, vi har, når vi skal optimere det her," siger Tomas Lykke Nielsen.

Indlæringen foregår med systemet i pilotdrift blandt rigtige kunder. TDC lader systemet besvare et vist antal opkald fra kunderne, mens personalet holder øje med systemet.

"Mens systemet testes, sidder vi med på sidelinien for at sikre at kaldene kommer de rigtige stedet hen. Det er simpelthen for at vide, hvad det er for nogle nøgleord der bliver sagt," siger Tomas Lykke Nielsen.

Eksempelvis skal systemet lære at kende forskel på betydningen, når en kunde siger "jeg har spørgsmål om adsl" og "jeg har spørgsmål til bredbånd," forklarer Tomas Lykke Nielsen.

"Der skal vi kunne koble kunden præcist det rigtige sted hen," siger Tomas Lykke Nielsen.

I drift til oktober

De første TDC kunder stødte på det nye system i maj måned i år. Her foregik den første pilottest, hvor talesystemet tog imod samtaler fra 20.000 kunder.

Men allerede i august bliver systemet igen testet. Her vil kunderne støde på den nye omstilling jævnligt, mens systemet stadig justeres. Til oktober ventes systemet i fuld kommerciel drift.

Ifølge Tomas Lykke Nielsen vil personlig betjening dog stadig være en mulighed fremover, hvis man ikke ønsker eller kan finde ud af at betjene den talestyrede omstilling.

Korrekt omstilling sparer penge

Underdirektøren fortæller, at der ikke ret mange danske virksomheder, der har indført talestyret omstilling. Og det skyldes nok, at det tager noget tid at sætte sig ind i teknikken, mener han.

"Det er spændende at være nogen af de første. Men det gør så også. At man skal gøre sig nogle erfaringer undervejs," siger Tomas Lykke Nielsen

Han forventer ikke at finde en stor besparelse på medarbejdere i firmaets omstilling, fordi dette allerede er automatiseret.

Besparelsen opnås derimod ved i at nedbringe antallet af såkaldt ikke-værdiskabende omstillinger. Altså det det som kunden oplever som ventetid og fejlomstillinger.

"Det er her hele indtjeningen ligger," siger Tomas Lykke Nielsen, der ikke vil ud med prisen på det nye system.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Midtjylland

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead Cloud

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    Datacentertekniker til PET

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job