Artikel top billede

(Foto: gratis /)

Sådan bliver vi bedre til at udnytte it-arbejdskraften

Klumme: Selv om du møder på arbejde mandag morgen klokken 8.00, skaber du først værdi fra tirsdag klokken 13.00. Rollebaseret it er løsningen.

Den stigende mangel på personale betyder, at vi skal være endnu bedre til at udnytte den arbejdskraft, vi allerede har.

Mange virksomheder har øget fokus på effektivisering, og her spiller brugen af it en vigtig rolle.

Amerikanske undersøgelser viser, at alle, der bruger it - og jeg tør godt sammenligne Danmark med USA i denne sammenhæng - gennemsnitligt bruger halvanden dag af arbejdsugen på at finde det rette program og den rette funktion til en given opgave og ikke mindst på at lede efter dokumenter, data og information.

Det er med andre ord afgørende, at vi tager it alvorligt, så vi ikke spilder hverken virksomhedens eller medarbejdernes tid.

En del af forklaringen er dårlige vaner og virksomhedens rutiner.

Men en anden væsentlig årsag er, at de anvendte it-løsninger i dag er så komplekse og svære at overskue, at vi bruger megen tid på at navigere rundt mellem programmerne.

Vi formår ikke at anvende alle funktioner i alle menuer og får dermed ikke den nødvendige it-understøttelse af vores daglige arbejdsopgaver.

Derfor er jeg overbevist om, at fokus vil begynde at rette sig mod, hvilke funktioner - og ikke længere hvilke programmer - du helt bogstaveligt har brug for på dit pc-skrivebord.

Fremtiden vil komme til at handle om dét, vi kalder for rollebaseret it, der går ud på automatisk at skabe det it-mæssige grundlag for, at vi kan løse de opgaver, vi stilles overfor på den optimale og mest effektive måde.

Rollebaseret it fokuserer på, hvordan brugeren arbejder med data og applikationer i stedet for at "videreudvikle" den enkelte applikation med et hav af nye funktioner, som vi alligevel kun bruger 60 procent af.

Med rollebaseret it smelter programmerne sammen, data deles på tværs af systemer, og brugerne får deres egen brugergrænseflade på skærmen med alle de funktioner og informa­tioner, de har brug for - og intet andet.

Vi står overfor et paradigmeskift

Gennem de sidste 10 år har vi jagtet en alt i en-løsning - én samlet ERP-løsning - men det viser sig, at det ikke løser brugernes samlede behov i fremtiden.

Vi står over for et paradigmeskifte, hvor det nu handler om at være best in-class, og hvor de strukturerede arbejdsprocesser smelter sammen med de ustrukturerede arbejdsprocesser.

Det nye ved rollebaseret it er, at din software bliver sat op til at aktivere de applikationer og give dig adgang til de data, du skal bruge for at løse dine opgaver.

De programmer og funktioner, som du benytter dig af dagligt, kortlægges, så det bliver ud fra dine konkrete behov, at systemerne sættes sammen på tværs af it-applikationer.

Microsoft har meldt ud, at SharePoint, Office/Outlook og en ny Dynamics Client bliver fælles udgangspunkt og omdrejningspunkt for alle de systemer og løsninger, vi kommer til at arbejde med i fremtiden.

Som bruger oplever du kun at være inde i ét system, selv om du i virkeligheden bruger redskaber fra 10 forskellige applikationer som Office, ERP, Dynamics CRM og Outlook.

I fremtiden vil der blive taget mere og mere udgangspunkt i brugerens hverdag og behov, så den rolle, der ligner dit job mest, bliver skræddersyet til dig.

På den måde kommer dit skærmbillede til at passe perfekt til din hverdag.
Det essentielle er, at it-systemerne er til for at understøtte vores hverdag, og ikke omvendt. Systemerne skal tilpasses os - ellers er der risiko for, at vi først kommer i gang tirsdag eftermiddag.

Steen Hagengaard er administrerende direktør hos Columbus IT.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere