Alle informationer skal gøres søgbare.
Det er søgemaskine-mastodonten Googles mantra, selv om selskabet for længst har placeret sig som den ubetinget største internet-succes nogensinde.
Ifølge søgeselskabet er der stadig lang vej endnu for at fuldføre missionen om det fuldstændige informationssamfund.
"Vi har måske gjort 15 til 20 procent af verdens informationer tilgængelige, så der er lang vej hjem," forklarer Googles direktør i Danmark, Peter Friis, til Computerworld, efter Google i søndags kunne fejre sin 10 års fødselsdag.
Sat alle sejl til
Google har derfor fra begyndelsen af selskabets blot 10-årige levetid sat alle sejl til for at digitalisere alverdens informationer og gøre dem søgbare - i første omgang via sin berømmede søgemaskine, men også igennem et hav af kontor-, kort og mash up-tjenester.
Og det er ifølge Peter Friis ikke kun tomme ord for at lyde smart og smuk over for aktionærer og investorer.
For ingen kan købe aktier hos Google uden først at vedkende sig Google-stifterne Larry Pages og Sergey Brins målsætning for selskabet Google.
"Da vi gik ind på aktiemarkedet, understregede de to stiftere, at Google ikke er et kortsigtet selskab, der går efter profitmaksimering for enhver pris. Vi forbeholder os derfor også retten til ikke at tjene penge på produkter, hvis vi mener, det er det rigtige," lyder det fra Peter Friis.
Frisk på flere platforme
Selv om de fleste svar på livets mange spørgsmål kan findes via en Google-søgning, så får offentligheden ikke meget ud af at spørge det Silicon Valley-baserede selskab direkte om dets kommende projekter.
"Det er frit for alle mennesker at spekulere i vores portefølje, men Google kommenterer ikke, hvad der sker i selskabet lige nu. Vi kunne jo næsten ikke lave andet end at kommentere rygter," understreger Peter Friis flere gange, mens Computerworld taler med ham.
Han afviser dog ikke, at Google i lighed med sin Android-platform til smart phones, springer fra den traditionelle pc-platform og undersøger andre markeder og muligheder for at fuldføre missionen.
Google-hardware?
"Det er svært at fortælle om, hvilke platforme vi arbejder med uden at nævne de konkrete projekter," griner Peter Friis.
Så sent som i sidste uge så verden endnu et Google-forsøg på at sprede sig ud over flere platforme, da selskabet lancerede Google internet-browseren Google Chrome.
Det er nu meningen, at Chrome-browseren skal tage kampen op med Microsofts Internet Explorer-browser.
Søgning stadig vigtigst
Googles nuværende Google Gears-system vil være indbygget i Chrome, der gør det muligt for browseren at gemme data lokalt.
Det betyder, at man eksempelvis kan oprette og redigere dokumenter via Google Docs, selv om computeren ikke er tilsluttet internettet.
Peter Friis afviser heller ikke, at Google også vil være at finde på hardware-fronten.
"Vi brygger ikke direkte på at bygge en maskine, men vi støtter mange initiativer. Jeg synes personligt, at de mest interessante produkter bliver til, når Google møder andre produkter," siger Peter Friis.
Et eksempel på dette er Apples iPhone, der benytter Google Maps som standard-kort i sin GPS.
Når Peter Friis kigger i krystalkuglen, så vil selskabet i de kommende år dog ikke afvige fra sit kernefokus om at levere den optimale internet-søgning.
"Google arbejder konstant på at forbedre søgeresultaterne i takt med, at der kommer flere og flere medietyper på internettet. Se bare på væksten i video, musik, litteratur og en lang række andre områder.
Det bliver den største udfordring for os i den nærmeste fremtid," afslutter den danske Google-direktør.