Artikel top billede

De tre strategiske målsætninger, som Ivor Canavan og CSC arbejder med lige nu, er vækst, omkostningsbasen, deriblandt arbejdsforholdene og teknologien, og endelig bedre leverancer.
Foto: Torben Klint (Foto: Torben Klint)

CSC-boss klar til kamp på alle fronter

Interview: CSC Danmark er presset på flere fronter med øget konkurrence, forsinkede projekter og dårlige regnskabstal. Se her hvad direktør Ivor Canavan agter at gøre.

2007 var et dårligt år for CSC i Danmark.

Regnskaberne viste røde tal på bundlinjen og store offentlige projekter for Skat og Domstolsstyrelsen blev forsinkede.

Problemer, som gav CSC's ellers upåklagelige image et par ridser i lakken. Og som om det ikke var nok, købte HP for nylig EDS og vil formentlig være en konkurrent, også CSC skal regne med i fremtiden.

Sådan er billedet for Ivor Canavan, den nordiske chef i CSC, som efter Jesper Kryhlmands exit i sommer også overtog ledelsen af CSC Danmark.

Og selv om sidste år var hård kost for CSC, så er irske Ivor Canavan ikke bange for at sætte sig selv under yderligere pres.

For samtidig med at sidste års problemer ikke skal gentage sig i år, har han som den første direktør i CSC Danmark for alvor sat virksomhedens mangefacetterede overenskomster under lup.

Ivor Canavan mener, at de 14 forskellige overenskomster med otte forskellige fagforeninger og de mange forskelligartede aftaler under overenskomsterne er en hæmsko for CSC Danmark.

Blandt andet fordi de betyder, at CSC til forskel fra konkurrenter kan blive mødt med et krav om at gå ned i pris, fordi virksomhedens fagforeningsstruktur udgør en øget risiko for strejker.

Strejkevarsel

Det er en risiko, som i disse dage er ganske reel, fordi forhandlingerne med de godt 200 akademikere, som er organiseret i Dansk Magsiterforening er gået i baglås, og der er indgivet strejkevarsel.

Alt i alt ser CSC-topchefen masser af grunde til, at det nu er tid til at få ændret på den del af CSC.

"Vi vil gerne have et modent forhold til fagforeningerne, hvor vi har de samme mål om at tage os af medarbejderne og vores forretning," siger Ivor Canavan.

Han mener, at fagforeningerne også har en interesse i, at CSC er konkurrencedygtig.

"Vi mener, at vi gør det bedst, hvis vi flytter os til normen i det danske samfund med alle aftalerne med fagforeningerne på en tidsfrist, så de ikke er anderledes, separate eller på den måde bedre stillet end andre," siger Ivor Canvan, som tilføjer, at det ikke handler om at presse fagforeningerne ud i en konflikt.

"Det er en konkurrencepræget branche, og vi vil gerne spille på en jævn bane med vores konkurrenter," lyder det fra topchefen.

Står i et dillemma

Ivor Canavan står altså i et dilemma. På den ene side skal han løse nogle problemer og forsikre kunderne om høj service. På den anden skal han overtale fagforeningerne og medarbejderne til at ændre på deres overenskomster, så de forhandles samtidig.

Elefanter spises i skiver

De tre strategiske målsætninger, som Ivor Canavan og CSC arbejder med lige nu, er vækst, omkostningsbasen, deriblandt arbejdsforholdene og teknologien, og endelig bedre leverancer.

Ivor Canavan pointerer, at de problemer, som opstod sidste år, ikke skal gentages.

Når Ivor Canavan selv skal bedømme opgaven, og den tilgang han har valgt, deler han situationen op.

Den nordiske direktør tror på, at sidste års problemer er løst eller i hvert fald er på vej til det. For eksempel peger han på, at regnskabet for årets første halvår nåede målene.

"Der er nogle ting, som gør det simplere. Som forretning ser vi ikke så meget på CSC Danmark, men på CSC Nordic og der var profit sidste år. Og vi har nået vores mål for de første seks måneder i år, både nordisk og i Danmark," fastslår Ivor Canavan.

"Vi havde et dårligt år sidste år, men vi skulle blandt andet investere stærkt i datacentrene, og det har givet bedre service. Vi har fået god feedback fra vores kunder, som siger, det er forbedret meget" siger Ivor Canavan.

Når det gælder moderniseringen af Skats systemer, et af de store projekter, som blev forsinkede sidste år, så er CSC også kommet videre.

"Det tog meget længere tid, end det burde og kostede os for meget sidste år. Men vi har lige fået en stor del af projektet accepteret af kunden. Der har været fremskridt, og vi vil kunne færdiggøre det projekt i år," siger Ivor Canavan.

CSC-chefen lægger op til, at de seneste to års resultater i Danmark vil blive forbedret.

"Vi er i god form, så det er gode nyheder. Jeg er mindre bekymret i år, end jeg var sidste år," siger Ivor Canavan.

Lokale løsninger rykker

Ivor Canavan er irer og har tidligere med base i London arbejdet med en stribe CSC kunder forskellige steder i Europa.

Og fagforeninger er ikke fremmede for ham, da CSC også i England har overtaget statsligt personale som har været en del af det britiske sundhedsvæsen, NHS.

Når CSC-bossen argumenterer for, at han er gået ind på en kurs, som kan ende med konflikt og strejker, så er han hurtig til at understrege, at det amerikanske bagland ikke har presset på for at få ændret på aftalerne.

"Det sker absolut ikke. CSC har været i Europa i 25 år, så virksomheden kender til de forskelle," konstaterer han og tilføjer:

"Vi opstiller mål for virksomheden med vores ledelse, men så skal vi selv finde løsningerne." Han lægger dog ikke skjul på, at der er nogle ting han helst så ændre sig over tid.

"Det er mit håb, at vi på længere sigt kan få det sådan, at en del af lønnen bliver resultatløn, men det er ikke det, som vi vil nu. Lige nu vil vi gerne have en overenskomst, som bare er på linje med resten af markedet," siger Ivor Canavan.

Blog fra direktøren

Den irske direktør mener, at det er meget vigtigt, at ledelsen kommunikerer meget direkte med de ansatte i en situation, hvor der på den ene side er optræk til strejke fra en gruppe ansatte og på den anden side har været dårlige resultater, som skal rettes op.

"Vi har en stor kommunika­tionsopgave, hvor jeg blandt andet mødes med næsten alle medarbejdere, og vi beder vores ledere om at øge kommunikationsindsatsen. Det er ikke kun på grund af forhandlingerne, det er noget vi har arbejdet med i seks månder," siger Ivor Canavan.

Han fortæller, at der gøres en større indsats, for at få kommunikeret virksomhedens retning ud til medarbejderne. Og topchefen mener, at det er vigtigt for medarbejderne at få information fra ledelsen, fordi de i dag også får meget information fra andre kilder.

"Jeg skriver en blog, som bliver sendt ud til dem, hvor jeg prøver at opdatere, hvad jeg synes er interessant og vigtigt i vores forretning," siger Ivor Canavan.

Med HPs opkøb af EDS, som endda hentede CSC Danmarks direktør Jesper Kryhlmand i sommer, så er der lagt op til endnu skarpere konkurrence. Ikke ligefrem ønskescenariet i en virksomhed, der har haft svært ved at tjene penge i to år.

Ivor Canavan tager dog ikke truslen fra HP så tungt i første omgang.

"HP har en masse, de skal have på plads for at få strømlinet deres organisation, og det vil holde dem beskæftiget et stykke tid," siger Ivor Canavan med et grin.

Bestemte leverandører kæmper for at følge med

Han mener også, at det mere er lokale leverandører, som for tiden kæmper for at følge med, og han peger blandt andet på TietoEnator i Finland, som et eksempel.

Ivor Canavan er dog usikker på, om der på længere sigt er plads til mere end to af de meget store spillere på det danske marked.

"Vi ser nogle af de store gå sammen. Og jeg kan godt tænke lidt over, om Danmark kan bære at have tre store datacenterleverandører. I dag er der CSC, IBM og KMD," siger Ivor Canavan.

Han mener, at en stærk position globalt er vigtig i de kommende år.

"Jeg ved ikke om der kan være tre store spillere i Danmark, men vi ser også mere på det i et europæisk eller globalt perspektiv. Vi har services her i Danmark for store europæiske virksomheder," forklarer Ivor Canavan, inden han tilføjer, at det bliver svært for nordiske selskaber, der ikke har mulighed for offshoring af arbejde eller for at udvide deres marked uden for Norden.

En beskrivelse, som til dels rammer konkurrenterne i KMD.

"Men de er jo også til salg," lyder det med et grin fra Ivor Canavan.

Selv om der altså er masser af ydre pres på virksomheden, så forklarer Ivor Canavan, at ledelsen ikke som sådan har valgt at bruge presset på virksomheden som en forandringsplatform.

"Det gør vi ikke, men man kan sige, at det skærper sindet, og vi har en følelse af, at det haster med at få lavet nogle ting om," siger Ivor Canavan.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere