Ældre Sagen: Sonofonkampagne truer trygheden

Følelsen af tryghed står på spil, når Sonofon lader Peter Belli lokke de ældre til at sende fastnettelefonen på pension, mener Ældre Sagen.

Artikel top billede

De ældre får problemer, hvis de går på kompromis med trygheden for at spare, mener Ældre Sagen på baggrund af Sonofons reklamefilm med Peter Belli.

Det er farligt for ældres tryghed når Sonofon i en populær tv-reklame lader Peter Belli opfordre ældre til at lade den gamle fastnettelefon gå til fordel for en billigere mobiltelefon.

Det mener Ældre Sagen, der har omkring 225.000 medlemmer, som er 70 år eller ældre.

"Den reklame, som Sonofon kører lige nu, er i princippet rigtig farlig. Du mister trygheden i, at tingene altid virker," siger Søren Høyer, der er markedskonsulent hos Ældre Sagen og har ansvaret for foreningens mobiltilbud.

Tryghed

Ifølge Søren Høyer har de ældre nemlig ikke den samme mobilkultur, som den yngre del af befolkningen. Derfor er det tryggere for den ældre gruppe at have en fastnettelefon, som altid har strøm på, altid virker, og som står på sin faste plads.

Samtidig kan det være svært for den ældre at skifte til en mobiltelefon, forklarer konsulenten. Mobilen kan være svær at betjene, den kan løbe tør for strøm, og den kan let blive væk eller glemt.

"Lige pludselig skal du huske at have din mobiltelefon med i seng. Når du så står op om morgenen, skal du huske at tage den med ind i stuen," siger Søren Høyer.

Derfor rådgiver Ældre Sagen medlemmer i aldersgruppen over 70 til at beholde fastnettelefonen og nøjes med en mobiltelefon som supplement til den klassiske telefon.

Lokkes af reklame

Problemet er ifølge Søren Høyer, at Sonofon ikke fortæller om bagsiden af medaljen ved at droppe den dyrere fastnettelefon i deres populære reklame. Den fortæller kun om at spare penge, men ikke om tabet af tryghed.

"Sonofons kampagne går alene på prisen, og at det skal være så nemt. Men når det så bliver nemt, og prisen går ned, så mister du også den tryghed, der ligger nogle andre steder," siger Søren Høyer.

Samtidig har teleselskabet fat i en målgruppe, der typisk har haft fastnettelefon hos TDC altid. Det er de mest stabile telekunder, men sidder samtidig med nogle rigtigt dyre telefonregninger. Derfor er det nemt at lade sig lokke af tilbuddet uden at tænke over konsekvensen, forklarer konsulenten.

"Prisen er jo også vigtig, hvis du er en fattig pensionist. Men hvis du går på kompromis med din tryghed for at spare 500 kroner, så har du et problem, siger Søren Høyer."

Derfor opfordrer han ældre til at tænke sig rigtig godt om, inden de siger ja tak til at lade fastnettelefonen gå på pension.

Hos Sonofon undrer pressechef Peter Glüssing sig over Ældre Sagens kritik af firmaets reklame.

"Som kunde må man gøre sig klart, om man vil have friheden med en mobiltelefon og store besparelser, eller om man vil holde fast i den traditionelle og dyre fastnet-telefonforbindelse," skriver han i en mail.

"Hvis mobil-dækningen på bopælen er i orden, er det Sonofons anbefaling, at man skifter den traditionelle fastnettelefon ud med en mobil," slutter han.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S