Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

Slet LinkedIn-kontoen, når du skifter job

Klumme: Dine forretningsforbindelser etablerer du i din arbejdsgivers tjeneste, og de hører derfor til i kunde- eller leverandørdatabasen.

Hvis du er i den ret udbredte situation, at du har et job, er du underlagt visse regler. For eksempel skal du som regel møde på arbejde engang imellem, og når du skifter arbejdsgiver, må du ikke tage virksomhedens aktiver som skriveborde, kopimaskiner og kundedatabaser med dig. Rimelige krav vil de fleste af os mene.

Der er også stor sandsynlighed for, at du som jeg er mere eller mindre flittig bruger af "social-softwaren for folk, der bruger regneark og fra tid til anden går med slips":

LinkedIn. Her på kontoret har jeg oven i købet anskaffet mig en værktøjslinje, der på den ene side gør det muligt for mig på en nem måde at opdatere mine Outlook-kontakter med opdateringer fra LinkedIn, og på den anden side gør det nemt at invitere alle, jeg har udvekslet e-mails med, til at 'linke in'.

Jeg er på den måde forbundet med nuværende og tidligere kolleger, personlige kontakter, forretningsforbindelser, leverandører og kunder. Jeg synes, det er et rigtig godt værktøj, der blandt andet holder mig i forbindelse med mine gode kontakter, når de eller jeg skifter job.

Men det er lige præcis her, problemet opstår. 'Når vi skifter job'. I dag er det jo de færreste af os, der tjekker ind hos en arbejdsgiver som elev og først forlader stedet igen efter 50 års tro tjeneste.

Det plejer sjældent at give problemer med de fysiske aktiver, vi har gjort brug af i jobbet, selvom nogle måske kan være groet lige lovlig meget sammen med deres taburet eller læderbetrukne skrivebordsstol.

Gode ideer efterlyses!

Problemerne opstår som regel, når nogen kommer til at tage en lille kopi af kundedatabasen og tager den med sig over i sit nye job - det gør det jo så meget nemmere at huske, hvornår den gode kunde er klar til at forny aftalen med en ny leverandør. Den slags hedder bare tyveri, og det er sjovt nok ikke tilladt.

Med LinkedIn er det heller ikke nødvendigt mere. Hvis du er forbundet med alle dine gode forretningsforbindelser på LinkedIn, får de jo nærmest automatisk at vide, at du har skiftet job og er klar til at gøre forretning fra din nye stol.

Så hvad er forskellen? Der er selvfølgelig en række oplysninger i kundedatabasen, der ikke findes på LinkedIn, men de basale kontaktdata er formentlig bedre opdateret. Dine forretningsforbindelser etablerer du i din arbejdsgivers tjeneste, og de hører derfor til i for eksempel kunde- eller leverandørdatabasen.

Kan du se komikken? Vi har fyldt LinkedIn med information indsamlet på vegne af virksomheden, og som derfor også må tilhøre virksomheden. Konsekvensen må være, at vi skal slette vores LinkedIn-konto, når vi skifter job. Men det gør vi bare ikke. For så forsvinder jo hele ideen.

Gode ideer efterlyses!

PS. Oracle, SAP, Microsoft og Salesforce.com og resten af CRM-folket har naturligvis set dette komme for længe siden og er begyndt at tænke det sociale element ind i løsningerne, så LinkedIn-funktionaliteten også kommer virksomheden til gode. Men det er en helt anden historie.

Karsten Fogh Ho-Lanng er corporate vice president og chief technology officer hos NNIT A/S.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere