Hostingfirmas netforbindelse lukkes uden varsel

En henvendelse fra en amerikansk storbank var alt, hvad det krævede at få Tele2 til at lukke for dansk hostingfirmas netforbindelse. Hostingfirmaet blev ikke orienteret. Tele2 beklager dybt fejlen.

Artikel top billede

Da Cortex Consult pludselig mistede internetforbindelsen i december sidste år, skabte det en lettere febrilsk stemning.

Virksomheden er blandt andet hostingcenter for en række virksomheders webløsninger, og Cortex Consults kunder forventer, at deres websites er i luften 24 timer alle ugens syv dage.

Derfor gik teknikerne hos Cortex Consult straks i gang med at undersøge, hvad der var sket, da internetforbindelsen pludselig forsvandt.

"Vi brugte en helvedes masse tid på at finde ud af, hvad der var gået galt. Vi troede, at det var noget med vores netværk eller firewall. Vi havde ingen adgang fra den IP-adresse. Vi brugte vel halvanden dag på det. Netværksfolkene sagde, at det måtte være et problem hos Tele2," siger Lars Pedersen, administrerende direktør hos Cortex Consult.

Han tog derfor kontakt til Tele2.

Bank of America anmeldte phishing-site

Fra Tele2 lød beskeden, at Bank of America havde anmeldt et phishing-site på den pågældende IP-adresse.

Derfor havde Tele2 lukket for trafikken.

"Vi blev hverken informeret før, under eller efter, at der blev lukket for forbindelsen. Jeg sagde, at 'I må tænke på, at vi er et firma med kunder'. Teknikeren svarede, at når Bank of America ringer, så retter man ind," siger Lars Pedersen, der forgæves prøvede at komme i kontakt med en chef hos Tele2.

"Vi har 141 sites på den server. De kunder var ikke glade. Jeg spurgte hvilken kunde, der havde et phishing-site, så vi kunne lukke ned for den kunde specifikt," siger Lars Pedersen.

Men det ville teknikeren ikke oplyse.

"Teknikeren sagde, at de ikke ville sidde og lave sikkerhed på vores system," siger Lars Pedersen.

Tele2 har i dag røde ører

Hos Tele2 beklager pressechef Peter Glüsing dybt det hændte.

"Vi er kede af, at kunden ikke er blevet orienteret om lukningen. Det er normal standardprocedure, at vi tager kontakt med business-kunden, når vi får en warning om phishing. Så tager vi dialogen med kunden og hører hvordan og hvorledes. Det er en klar fejl, at vi ikke orienterede kunden," siger Peter Glüsing.

Ifølge Peter Glüsing er den normale procedure at checke phishing-anmeldelsen.

Hvis det viser sig, at der kan være tale om phishing, tages der øjeblikkeligt kontakt med den pågældende kunde.

"Når vi får en henvendelse om et muligt phishing-site, så checker vi det ud. Hvis vores test viser, at der er noget om sagen, så tager vi med det samme kontakt til kunden og tager en dialog med dem om, at der er en risiko for phishing. Så vælger vi at lukke eller ikke lukke alt efter hvordan den konkrete sag ser ud," siger Peter Glüsing og tilføjer:

"Det er enormt ærgerligt, at vi ikke har været i kontakt med kunden lige i den her sag, som du hiver frem."

Hvad der præcist gik galt i december er ikke helt klart.

Telenor købte Tele2 for to år siden og på tidspunktet for miseren var Tele2's systemer ved at blive lagt sammen med Telenors systemer.

"Da det sker, er vi ved at migrere Tele2-systemerne til Telenor-systemerne. Der er sket noget, og i maskinrummet har de været lidt for hurtige på aftrækkeren," siger Peter Glüsing.

Skifter til TDC

Hos Cortex Consult kommer beklagelsen fra Tele2 lidt for sent. Selvom Tele2 senere åbnede for netforbindelsen og i stedet blot blokerede for det anmeldte phishing-site, så er Cortex Consult på vej væk fra Tele2.

"Vi har nu valgt at skifte leverandør til TDC," siger Lars Pedersen.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Scantruck A/S

    Digitaliseringskonsulent

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Business Cloud Engineer

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Software Developer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S