Artikel top billede

Når du bestemmer for meget og for lidt

Klumme: Ledelsen i kriseramte virksomheder skal huske også at have øje for produktiviteten.

Finanskrisen raser derude.

Det kan virksomheder, ledere og medarbejdere mærke. Og det gælder ikke kun for ledere og medarbejder, der er ude i at skulle tage afsked med hinanden.

Men også de ledere og medarbejdere, der er tilbage, som skal drive virksomheden videre efter afskedigelser og i fortsat krise.

Der er to modsatrettede tendenser, der ofte præger relationen mellem leder og medarbejder, når en virksomhed gennemgår en krise eller en tilsvarende radikal forandring.

Det er henholdsvis overbestemthed og underbestemthed.
Overbestemthed har jeg tidligere skrevet om på denne plads.

Overbestemthed opstår, når ledelsen og eventuelt andre bestemmende interessenter stiller flere krav til organisationen, end det er muligt at håndtere.

Underbestemthed er det modsatte - nemlig, at der er så få krav, at den umiddelbare leder og medarbejderne finder det uklart, hvilke mål organisationen skal forfølge.

Begge situationer har den konsekvens, at medarbejderne lades tilbage med tvivl om, hvad man skal foretage sig.

Enten fordi der ikke forventes noget af en, der er ikke noget, man skal nå, og hvad er det så meningen, at man som medarbejder skal sætte i gang?

Eller fordi der er så meget, man skal nå, at man kan sætte gang i tusind ting, men alligevel aldrig nå det hele, og hvad er det så præcis, man skal vælge at gå i gang med?

Begge dele kan have (lige) alvorlige konsekvenser - medarbejderne kan sidde tilbage som enten handlingslammede eller kan gå ned med stress.

Når både overbestemthed og underbestemthed bliver tydeligere i krisetid, så har det hver sin grund.

Overbestemthed forekommer ofte som udtryk for, at virksomheder ikke slækker på produktionen, selvom virksomheden er i krise, og ledelsen skal bruge tid på krisehåndtering og strategi.

Ansatte savner ledelse og retning

Der skal produceres det samme, samtidig med at kriserelaterede opgaver skal løses med de samme eller færre ressourcer.

Kan man ikke nå det hele, overvejes, hvad man skal gå i gang med.

Underbestemthed forekommer, fordi det, der ofte sker, når en krise indtræffer, er, at ledelsens fokus forsvinder et andet sted hen.

Ledelsen fokuserer på krisehåndtering og strategi, og medarbejderne fortsætter den daglige produktion med de ændringer, som en krisesituation også medfører.

De vil ofte efterspørge ledelse i den situation - spørge til opgaveløsningen og retningsbestemmelse, men vil opleve at ledelsen reelt er beskæftiget til anden side og have svært ved at give medarbejderne de svar, de efterspørger.

Indtil ledelsen igen mestrer situationen, får struktureret arbejdet og organiseringen, får skabt ro på og fokusering, så må medarbejderne være meget selvkørende. Og det leder også til spørgsmål som, når det hele er kaos, hvad skal jeg så tage mig til?

I forhold til ledelsesopgaven i krisetid er det naturligt, at man koncentrerer sig om at få virksomheden gennem krisen.

Men for at kompensere for situationen med over- og underbestemthed er man derudover også nødt til at være åben og eksplicit kommunikerende over for medarbejderne.

Man skal på en gang orientere om, hvad det er for en situation, virksomheden står i, hvad man som ledelse har sit fokus på, og hvad man forventer af medarbejderne; nemlig at de er mere selvledende i en periode og at de skal tage ansvar og tage beslutninger, som de måske ikke er vant til.

Man må forberede medarbejderne på at handle på egen hånd gennem bemyndigende ledelse, så de har mulighed for at handle loyalt over for virksomheden og lederen.

Lars Goldschmidt er direktør i Dansk Industri og adjungeret professor ved Center for Virksomheds­udvikling og Ledelse, Copenhagen Business School.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere