Idé fik pludselig grobund efter mislykket frasalg

Karsten Frilev og Brian Jørgensen gik fra ledelsesposter i det nu lukkede Texas Instruments i Aalborg til en tilværelse som iværksættere med langsigtede mål.

Artikel top billede

Karsten Frilev (tv) og Brian Jørgensen har sammen stiftet virksomheden InnTraSys. De var begge tilknyttet ledelsen hos Texas Instruments i Aalborg, der opsagde alle ansatte i januar.

I oktober sidste år satte den amerikanske elektronikproducent Texas Instruments sin såkaldte GGE-division - herunder afdelingen i Aalborg - til salg. 75 ansatte i afdelingen i Aalborg kom dermed i farezonen for at miste jobbet.

GGE-divisionen arbejdede med mobilteknologier som GSM, GPRS og EDGE, hvorfra navnet GGE kommer fra.

På trods af måneders søgen efter en køber lykkedes det ikke moderorganisationen at frasælge GGE-divisionen, og den 27. januar i år brød nyheden, at samtlige 75 i Aalborg skulle fyres. Det gjaldt også program manager Karsten Frilev, der var en del af ledelsen.

"Det var selvfølgelig et slag, men det var nok et slag, som vi havde set komme. Vi håbede på et salg, fordi vi selvfølgelig mener, at vi havde noget at byde ind med, og vi var også ude at stemme dørklokker rundt i verden ved firmaer for at forsøge at sælge GGE," beretter Karsten Frilev.

Sammen med sin kollega Brian Jørgensen, der var teknisk direktør i virksomheden, besluttede Karsten Frilev at kaste sig ud i et langsigtet projekt. De to stiftede virksomheden InnTraSys (Innovative Transport Systems), som skal udvikle intelligente transportsystemer (ITS).

"Det var en idé, som Brian havde bragt med sig fra sin tid hos virksomheden InfoCom ITS. Han har arbejdet med problemstillingerne før, men det var på et tidspunkt, hvor teknologien på ingen måde var moden til at bringe det ud i mange biler," siger Karsten Frilev.

Produktet, som de to udvikler, er en enhed, som privatbiler i fremtiden - politikerne sigter mod 2015 - skal være udstyret med i forbindelse med road pricing. Med enheden i bilen kan det blive registreret, hvor meget en bilist bruger vejene.

"Teknologien, der er modnet de sidste ti år i mobilbranchen, kan så let og elegant flyttes over i nogle af de intelligente transportsystemer i dag," fortæller Karsten Frilev om projektet.

Stort forarbejde

Selvom ideen kan være god, er der lang vej til at realisere den. De to tidligere Texas Instruments-ansatte satte sig ned og undersøgte, hvor de kunne blive klogere, så de kunne konkretisere ideen.

"Vi kommer begge fra ledelsen i Texas Instruments, så man kan sige, at en af de ting, vi har bragt med os, er den kontaktskabende side af den slags job. Det første, der skete, da vi startede, var, at vi begyndte at tage kontakt til Vejdirektoratet, regionen og mange andre, så vi kunne finde ud af, hvordan banen hænger sammen, og hvilke muligheder der er for at skabe en forretning," siger Karsten Frilev.

Før Texas Instruments var han ansat i Siemens Mobile, der senere blev Motorola, så han havde et netværk i branchen i forvejen. Også Brian Jørgensen har igennem 10 år arbejdet med mobilkommunikation.

"Vi har fra start fokuseret på at få bygget netværket, så vi kan få den viden, der skal til for at finde ud af, hvad markedet egentlig kan være," forklarer Karsten Frilev.

Hentede inspiration på universitetet

Blandt andet har de to udviklere været i dialog med trafikforskere på Aalborg Universitet, og de præsenterede ideen for den lokale virksomhed Gatehouse, som de nu har indledt et samarbejde med.

"Vi var fristillede fra 1. marts, og det var fra den dag, at Brian og jeg har fokuseret på det her som fuldtidsjob, og vi har stort set siden den dato siddet hos Gatehouse," fortæller han.

Derudover har finansieringen også været en udfordring, men startkapitalen er på plads nu.

"Vi fik faktisk den del af vores finansiering på plads i fredags, så det var en stor milepæl," siger Karsten Frilev.

De to iværksættere fik et lån hos NOVI Innovation. Det er en institution i det aalborgensiske, der hjælper teknologiideer på vej ved at stille kapital til rådighed, mod at NOVI får et medejerskab af virksomheden.

Skal sælge over en million enheder

Ideen til projektet får et rygstød af de politiske ambitioner, som regeringen har i forbindelse med road pricing. Således sigter regeringen mod, at der skal være road pricing for lastbiler i 2011, mens det skal gælde for alle biler i 2015.

Den standard, der er i spil til kontrollen, baserer sig på GPS til at positionere køretøjerne, mens GPRS skal bruges til datakommunikationen. Det er to teknologier, som Karsten Frilev og Brian Jørgensen kender fra mobilverdenen.

De to iværksættere forventer, at de har et produkt klar noget før 2015. Det første produkt skal blandt andet være med til at finansiere udviklingen af den InnTraSys-enhed, som danske biler skal udstyres med i 2015. Visionen er, at 40 til 60 procent af alle danske køretøjer er udstyret med et InnTraSys-produkt i 2015.

"Vi har først et forløb, hvor vi med relativt få folk kan stable et produkt på benene, og som er konkurrencedygtigt på markedet nu og så efterfølgende et, der kan være konkurrencedygtigt, når vi taler om udrulningen i 2015, hvor styk-tallet kommer op over en million," forklarer Karsten Frilev.

Han tilføjer, at produkterne skal certificeres under en fælles europæisk standard, og derfor vil InnTraSys også satse på det europæiske marked.

På vej mod målet har Region Nordjylland givet en hjælpende hånd til ideen.

"Vi har fået god hjælp fra Region Nordjylland, fordi regionen har lagt en ITS-strategi om at være førende inden for ITS, og at Nordjylland skal være et ITS-testsite, og vores konsortium med Gatehouse sigter efter at muliggøre regionens vision," siger Karsten Frilev.

Andre går samme vej

Karsten Frilev og Brian Jørgensen er to af flere tidligere Texas Instruments-ansatte, der har kastet sig ud i en usikker tilværelse som iværksætter.

"Hvis jeg ser på mit netværk heroppe, så er der rigtig mange, der forsøger at løbe noget i gang. Jeg har senest hørt, at 12 eller 13 virksomheder enten er startet eller er på vej til at starte op fra Texas, men man kan selvfølgelig spørge, hvor mange der er tilbage om et år," fortæller han.

En del af de ideer, der nu bliver afprøvet af iværksættere, opstod, da ledelsen kæmpede for at finde en køber af Texas Instruments i Aalborg.

"Det, vi oplevede alle steder, var, at hvis du havde ideen og kompetencerne, så var der nok firmaer, der ville være interesserede. Men du skulle have ideen og bringe den videre, og i det lys forsøgte vi at lave en brainstorm på ideer hos Texas Instruments. Jeg tror, at der er sprunget mange firmaer ud af de ideer," vurderer han.

Da Texas Instruments lukkede i Aalborg, skete det kun kort tid efter, at Motorola nedlagde sin afdeling i byen. I dag har også flere tidligere Motorola-ansatte kastet sig ud i iværksætteri.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car