Performance-måling er ikke den sorte skole

Klumme: Måling af den enkelte medarbejder er godt for både virksomheden og medarbejderens trivsel.

Artikel top billede

Debatten for og imod måling af medarbejderes performance har i sensommeren fyldt meget i medierne - utvivlsomt næret af den økonomiske situation og det åbenlyse behov for at højne effektiviteten i de danske virksomheder.

Personligt er jeg stor tilhænger af at måle og evaluere medarbejdernes performance. Det skaber medarbejder­trivsel, og jeg er overbevist om, at medarbejdermåling er en væsentlig årsag til, at Microsoft flere gange er kåret til en af Danmarks bedste arbejdspladser. Derudover et det centralt for den forretningsmæssige succes.

Desværre har debatten lidt under en misforstået fremstilling af performancemåling som et rigidt karaktersystem, der skaber angst og stress hos medarbejderne - som en moderne version af den sorte skole.

Seneste eksempel på denne holdning kommer til udtryk i bogen 'Det brændende engagement' af forfatteren Jakob Skov. En sådan fremstilling af performancemåling bygger på en fejlslutning om, at måling og karaktergivning opfattes negativt af medarbejderne.

Uviljen mod karakterer til medarbejderne bunder efter min mening i, at mange husker karakterer som et negativt element i deres skoletid, samt at de ikke har prøvet det på egen krop i en moderne virksomhed. Skriftlige bedømmelser - som naturligvis er fortrolige - medvirker til at give medarbejderen ro, fordi de kort og godt skaber klarhed over, hvordan medarbejderen yder.

Samtidig dokumenterer karaktererne, hvad ledelsens vurdering af medarbejderen er i en given periode. Det sikrer, at medarbejderen ikke behøver frygte, at en værdifuld indsats går i glemmebogen ved eksempelvis et lederskifte.

Et centralt forhold er tillige, at karakterer ikke er udtryk for en endimensionel fremstilling af, om medarbejderen har performet bedre eller ringere end forventet.

Karakterer bør anvendes til at bedømme medarbejderens kvalifikationer. Det gør det muligt at evaluere, om vedkommende har den rigtige jobfunktion, om medarbejderen har behov for yderligere uddannelse og kompetencer, eller om medarbejderen kan gro yderligere i andre steder i organisationen.

Performance-management handler således om at sikre, at den enkelte medarbejder arbejder efter klare mål, der understøtter virksomhedens forretning. Derfor er performance-management også et værktøj, der gør det muligt at give en præcis evaluering af medarbejderens indsats og præstation.

Tallet kan ikke stå alene, men er et vigtigt afsæt for at drøfte medarbejderens kompetencer og fortsatte udvikling med nærmeste leder - hvilket indiskutabelt er til både virksomhedens og medarbejderens fordel.

Vished om, hvad der forventes af den enkelte - og hvordan dette er med til at gøre en forskel for virksomheden - fremhæves af vores egne medarbejdere som en væsentlig grund til deres generelt høje medarbejdertilfredshed.

Mål og karakterer medvirker til at skabe personlig udvikling og arbejdsglæde - ikke det modsatte. At måle medarbejderne og give karakterer for deres performance er ikke et udtryk for en tilbagevenden til den sorte skole.

Hvis performance-management anvendes rigtigt, er det et nyttigt værktøj, som fremmer både virksomhedens og den enkelte medarbejders mål og fælles udvikling.

Erik Kaae er direktør for marketing og har ansvaret
for den daglige drift i Microsoft Danmark.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Politiets Efterretningstjeneste

Datacentertekniker til PET

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Microsoft Operations Engineer

Nordjylland

KMD A/S

Project Director

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Erfaren Linux Operations Engineer

Københavnsområdet

Annonceindlæg fra Deloitte

Danske CIO’ers evner i strategi og eksekvering er afgørende for succes med generativ AI

Ny rapport varsler risiko for, at vi i Norden sakker bagud på teknologier med de mest markante potentialer. CIO’erne bliver afgørende for succes.

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly