Artikel top billede

Larry Ellison gør nar af IBM på OpenWorld

Reportage: Angreb er det bedste forsvar. Oracle-direktør Larry Ellison grovdrillede konkurrenten IBM med performance-tal og et væddemål på 50 millioner kroner på OpenWorld-konferencen.

San Franscisco: Små stikpiller og vittigheder rettet mod konkurrenterne er normal kost på de store it-selskabers konferencer.

Men Oracle-topboss og -stifter Larry Ellison smed for alvor fløjlshandskerne i en sjælden grad på Oracles OpenWorld-konference i San Francisco.

Han brugte størstedelen af sin taletid på at latterliggøre IBM efter, at IBM - i øvrigt i lighed med den mangeårige Oracle-samarbejdspartner HP og andre datacenter-selskaber - er gået på strandhugst efter Sun-kunder i kølvandet på usikkerheden om, hvorvidt og hvordan Suns hardware fortsætter udviklingen under Oracles styring.

Årsagen til angrebet på Big Blues strube var ikke til at tage fejl af, da det grinende angreb blev indledt med alvorsordene:

"Vi har købt Sun for at vinde over IBM. Vi er her for at vinde over giganten," lød budskabet fra Larry Ellison i en stopproppet konferencesal i San Franciscos gigantiske Moscone-konferencecenter.

Larry Ellison understregede flere gange, at Oracle ikke har til hensigt at sælge ud af Suns hardware. Tværtimod.

Ligheder med Apple

Oracle-kaptajnen tilkendegav i lighed med Sun-bestyrelsesformand Scott McNealy, at Oracle vil spendere flere penge på Suns SPARC-processorer end Sun tidligere har gjort, og Oracle også vil styrke Suns Solaris OS, Java og MySQL.

Larry Ellison sammenlignede noget overraskende de to selskabers fremtidige samarbejde under Oracle-navnet med Apple.

"Lige meget hvad man må tænke om Apple, så har selskabet forstået at løse hardware- og software-problemer på en smart måde. Apple har lanceret meget populære produkter, som adskiller sig radikalt fra konkurrenternes produkter, og har haft stor succes med det. Det vil Oracle og Sun også gøre," forklarede Larry Ellison.

Og så tog han ellers fat på IBM igen.

Ellison håner IBM for elendig performance

Med udgangspunkt i en trykt reklame i det amerikanske tidsskrift Wall Street Journal, hvor Oracle-Sun-samarbejdet banker IBM på performance på benchmark-tal fra The Transaction Processing Performance Council (TPC), blev gækken sluppet løs ledsaget af hesteagtige grin fra Oracle-chefen.

TPC har godt nok givet Oracle en bøde på 10.000 dollar for at love læserne de indtil videre ukendte tal den 14. oktober, men det holdt ikke Larry Ellison tilbage med tallene fra en ny performance-test mellem Suns Sparc- og IBM's Power-processorer.

Testen med at køre Oracle-databaser på hardwaren viste ifølge Larry Ellison, at blot ni clustrede Sparc-servere med Suns Solaris slog 76 IBM-Power-maskiner klart på blandt andet antallet af transaktioner, besparelser i strøm og gulvplads.

Larry Ellison fremhævede blandt andet, at Sun-maskinerne havde 25 procent flere transaktioner (7,7 millioner i sekundet versus IBM's 6,1 transaktioner i sekundet), 16 gange bedre respons-tid og brugte 6 gange mindre energi.

Sammenlignet med Sarah Palin

"IBM er her ikke for at give svar på tiltale, så lad os høre sandheden fra IBM selv," godtede Oracle-chefen sig og afspillede en IBM-reklame, der sluttede med ordene: "Lad os bygge en smartere planet".

"Ja, det var jo som at høre Sarah Palins udødelige ord: Bor, baby. Bor," sagde den storsmilende Ellison med slet skjult reference til et af republikanernes faste slogans deres taber-præsidentkampagne mod Barack Obama.

"Sparc er en forkortelse, men nu ved vi, hvorfor IBM kalder sin processor for Power (strøm, red.)," sagde Ellison og smed til sidst fløjlshandsken hele vejen ind i ringen med budskabet om en ny, kommende reklame på forsiden af Wall Street Journal.

Han udlovede simpelthen 10 millioner dollar til det firma, som kan slå, at Oracles database kører dobbelt så hurtigt på Suns servere end på nogen andre maskiner.

"IBM er også velkommen til at deltage," lød det skælmsk fra Oracle-chefen, der under sit store smil ganske givet ønsker at sparke noget kundetillid tilbage i Sun, der har mistet kunder på grund af partneres og kunders usikkerhed om, hvad selskabet Sun Microsystems bliver til under Oracles styring.

Kunder vigtigere end performance

I IBM-standen på Oracles OpenWorld har der siden Larry Ellisons provokationer været flere spørgsmål, om hvordan IBM som Oracle-partner reagerede på frontalangrebene. Også fra Computerworld.

Rick Bause, der er IBM's pr-manager for Power Systems, glider dog af på spørgsmålene om svagere performance.

"Jeg vil fokusere mindre på, hvad Larry Ellison sagde, og mere på det faktum, at, mens Oracle taler om performance og udfordringer, så er IBM fokuseret på forretningen og vinde kunder fra både Oracle og Sun," forklarer Rick Bause til Computerworld.

Han pointerer med henvisning til nye IDC-tal fra andet kvartal i år, at IBM vinder endnu større markedsandele på Unix-platformen siden Sun-opkøbet blev annonceret i april, samt at Big Blue har en større tilgang af kunder på Power-systemerne end både Sun og den anden store konkurrent, HP.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere