Ansætter du dig selv, når krisen kradser?

Klumme: Det er fristende at satse på de sikre kort, når man ansætter. Men prøv at være modig.

Artikel top billede

Den internationale økonomi er fortsat kriseramt.

Det gælder også it-branchen, hvor mange virksomheder har måttet skære i aktiviteterne og sige farvel til gode medarbejdere.

Trods lyspunkter i horisonten - for eksempel tal fra flere europæiske lande der viser, at recessionen er slut - er der fortsat stor usikkerhed: Er der tale om en egentlig vending i økonomien? Eller kommer der en ny nedtur?

Hvem skal man ansætte?

Denne usikkerhed spiller ind, når virksomheder skal geare deres forretning til den fremtidige markedssituation.

Et centralt spørgsmål er, hvem man skal ansætte - for at kunne håndtere den nuværende situation, men især for at være bedst muligt klædt på, når det igen går fremad.

Skal man satse på de sikre kort, der bidrager til forretningen her og nu, eller skal man gå efter anderledes profiler, der kræver mere tid til udvikling, men måske også rummer et større potentiale på lang sigt?

Det er fristende at satse på de sikre kort som for eksempel den rutinerede sælger, som kan dokumentere mange års erfaring og salgsresultater.

En sådan ansættelse vil som regel betyde kort indkøring og hurtig valuta for pengene.

Og - hvis rekrutteringsprocessen ellers er håndteret godt - færre overraskelser. På godt og ondt.

Bliver ikke udfordret og udviklet

For færre overraskelser betyder også mindre sandsynlighed for, at ens virksomheds måde at tænke og drive forretning på bliver udfordret og udviklet, hvilket på længere sigt kan give større værdi.

Det perspektiv trækker i en anden retning:

At gå efter den mindre rutinerede og anderledes medarbejder, som kan være sværere at bedømme - og dermed også sværere at vurdere potentialet af.

Det er helt sikkert, at en sådan rekruttering vil kræve større arbejde.

Det vil tage længere tid til indkøring, uddannelse og udvikling.

De uslebne diamanter

Men får man fat i de rigtige talenter, kan de vise sig at være uslebne diamanter, der kan blive guld værd for din virksomhed.

Det er ikke et enten-eller. Selvfølgelig skal man både ansætte sikre kort og nye talenter.

Men balancen mellem de to grupper er ikke ligegyldig.

I pressede tider - som nu - er der ekstra stor risiko for, at man ansætter flere, der ligner en selv. Det vil i mit tilfælde sige mænd, der har rundet de 40 år.

Det vil være en kortsigtet løsning, som ikke bidrager nok til udvikling af virksomheden eller forretningen på langt sigt.

Det kræver dog et bevidst valg og konkrete mål, hvis mangfoldighed skal bruges aktivt til at øge din virksomheds potentiale.

Ser man på it-branchen, er den kendetegnet ved en overvægt af mænd over 30 år.

Derfor er det oplagt at forholde sig til parametre som køn og alder, når man rekrutterer.

Hos Microsoft har vi eksempelvis en målsætning om, at 25 procent af vores medarbejdere medio 2010 skal være kvinder.

En målrettet indsats har gjort, at vi allerede nu har nået en andel på 24,9 procent kvinder.

Det handler ikke i sig selv blot om at ansætte flere kvinder.

Det handler om, at vores - og it-branchens - produkter og services bruges af hele befolkningen.

Derfor skal vores organisation afspejle omverdenen (ikke kun køn og alder), så vi kan møde de behov og ønsker, som vores brugere og kunder har.

Så vær modig, spring ud på dybere vand og ansæt folk, der ikke er en kopi af dig selv - også selvom det kan gøre livet lidt mere besværligt. Det bliver til gengæld også mere udfordrende og udviklende.

Erik Kaae er salgsdirektør i Microsoft Danmark.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil