En god fusion kræver kommunikation og inddragelse

Klumme: Kommunikation og inddragelse af medarbejdere er alfa og omega, når to firmaer fusionerer.

Artikel top billede

(Foto: gratis /)

Den finansielle situation betyder, at virksomheder fusionerer hver eneste dag for at tilbyde kunderne et endnu bedre produkt og en endnu bedre service.

Og når to bliver til én, og snakken går om, hvad den nye struktur kommer til at betyde, hvem der bliver berørt, og hvordan fremtiden ser ud, er den interne kommunikation altafgørende.

Post merger integration - eller integration efter opkøb - optager mange virksomhedsejere, og tempo er afgørende for, at integrationen mellem to virksomheder bliver succesfuld.

Hvad er fordelene?

Der skal hurtigst muligt lægges en strategi, så man med det samme kan afdække og høste fordelene ved købet eller fusionen.

Det er tit i integrationsfasen, toget kører af sporet, og derfor er kommunikations- og informationsniveauet afgørende for, hvordan omlægningen bliver modtaget.

Som leder er det vigtigt at gøre sig klart, at en succesfuld forretning afhænger af medarbejderne, og derfor er mit bud på en vellykket integration: Kommunikation.

Selv om begge virksomheder beskæftiger sig med det samme, taler næsten samme sprog og agerer på samme typer markeder, kan der sagtens opstå både kulturelle og forretningsmæssige udfordringer.

Og selv om man er godt forberedt, dukker der altid uforudsete problematikker op.

Kulturen vejer tungt, og derfor er fokus på arbejdsgange, holdninger og traditioner vigtigt.

Dermed ikke sagt, at der ikke løsningsmæssigt kan være en opdeling mellem to virksomheder efter en sammenlægning, men der må ikke være tale om en virksomhed i virksomheden.

I virkeligheden er det meget banalt. Medarbejderne har ikke brug for at høre en masse om store forkromede strategier.

Det, der virkelig interesserer medarbejderne, er praktikken, og hvordan netop deres rolle ser ud fremover.

Sådan får de ansatte ro i maven

Et højt informationsniveau giver medarbejderne ro i maven, fordi de ved, hvad der kommer til at ske, og på den måde undgår vi, at fantasien løber af med folk.

Det værste, du kan byde dine medarbejdere, er usikkerhed, og derfor er det ledelsens fornemste opgave at informere og inddrage i så høj grad som muligt.

Vi skal kommunikere klart omkring, hvornår tingene sker, og hvem de omfatter, og her er det oplagt at benytte alle kanaler.

Mentorordning og masser af information

Har virksomheden et internt nyhedsbrev, er det oplagt løbende at fortælle om processen her, og afholder I morgenmøder kan man med fordel informere og invitere til debat, så alle har mulighed for at få besvaret deres spørgsmål.

Hos Columbus IT har vi en mentorordning, som tager hånd om nye medarbejdere.

På den måde sikrer vi, at de nye får en god modtagelse, og at både gamle og nye medarbejdere engagerer sig i overgangen fra to til én.

Det handler om at skabe både faglige og sociale relationer, der binder medarbejdere og kulturer sammen. Og ved at kommunikere åbent og sørge for de rigtige

rammer for interaktion og videreuddannelse, bliver overgangen mere glidende.

Hvis omverdenen skal opfatte virksomheden som én, er det afgørende, at medarbejderne også gør det.

Derfor skal man tage det bedste fra begge kulturer og samle i én.

Ildsjæle og ambassadører

Der vil være kompetencer i begge virksomheder, som kan udvikles på nye måder og ildsjæle, som kan bruges som ambassadører for den fælles forretningsudvikling, og det skal udnyttes i for eksempel fælles faglige fora, hvor man identificerer hinandens stærke og svage sider og udtænker nye forretningsmuligheder.

Jeg er sikker på, at kommunikation i kombination med helt klare målsætninger afgør, om integrationen lykkes.

Medarbejderne skal vide, hvad de kan forvente, og ledelsen skal holde, hvad den lover.

Vores budskaber cementeres kun, når vi fortæller dem igen og igen. Så frem med pennen og talerstolen, og sig det - og sig det så igen.

Steen Hagengaard er administrerende direktør hos Columbus IT.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger..

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S