It-branchens licens-gribbe kaster sig over Posten

Oracles millionkrav kun mindre del af et meget stort millionbeløb fra softwareleverandører som følge af fusion mellem Post Danmark og svenske Posten AB.

Artikel top billede

Kravet fra Oracle om 22 millioner kroner for at ændre navn på Post Danmarks og svenske Posten AB's software-licenser til det nye navn Posten Norden AB er ikke det eneste krav om merbetaling, som den nyligt fusionerede virksomhed udsættes for.

Det udgør blot en mindre del af de samlede krav, som en række af de store it-leverandører har præsenteret den nyligt fusionerede virksomhed for.

"Jeg talte på et tidspunkt op, at vi har krav mod os på et meget meget stort millionbeløb. Det er krav, der mere eller mindre kommer grundet fusionen," siger Michael Ørnø, it-driftchef hos Post Danmark.

Han er for tiden godt træt af, hvad han betegner som ublu krav fra en række softwareleverandører.

Ublu krav

"Der er virkelig mange softwareleverandører, der prøver at plukke os som følge af fusionen. Det er rigtigt træls. Vi er i en situation, hvor udviklingen i samfundsøkonomien gør, at vores forretning skrumper, og vi har færre medarbejdere og brugere. Softwareleverandørerne vil så have, at vores softwareomkostninger skal stige voldsomt i den situation. Vi ser lige nu en række eksempler, hvor kravene er ublu," siger Michael Ørnø.

Michael Ørnø understreger, at han selvfølgelig gerne vil betale for software, hvilket Posten Norden AB efter Michael Ørnøs mening i høj grad allerede gør.

"Det er ikke et spørgsmål om, at vi ikke vil betale for varen. Posten Norden AB har et software-budget på et signifikant millionbeløb om året. Vel at mærke til vedligehold, ikke nyanskaffelser," siger Michael Ørnø.

De nye krav fra software-leverandørerne svarer til godt halvdelen af det beløb, som Posten Norden AB allerede i dag betaler til softwarevedligehold.

Der er slet ikke forståelse for softwareleverandørernes krav i Posten Norden AB.

Udover at bruge megen tid på at slås med softwareleverandørerne, skal Michael Ørnø også bruge tid på at forklare sig internt.

"Ovre i den centrale økonomifunktion tror de, at jeg har slået hovedet. De spørger, hvilke dele af ordene recession og krise, jeg ikke har forstået," siger en hovedrystende Michael Ørnø.

It-driftchefen mener, at nogle softwareleverandører ser fusionen som en mulighed for at øge indtjeningen på en nem måde.

"Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at softwareleverandører ser sådan en fusion her som et "moment of opportunity". De håber måske på, at den nye ledelse ikke kender historierne og aftalerne så godt, så leverandørerne prøver at få ekstra ting ind i licenserne - går den, så går den" vurderer Michael Ørnø.

Langsigtet forretningsforhold

Han efterlyser en mere langsigtet kommerciel tankegang hos leverandørerne. Noget som kun få af de helt store it-leverandører efter Michael Ørnøs mening formår.

"Jeg er irriteret over, at jeg skal bruge tid og kræfter med at slås med Oracle, og måske bruge mine folks kræfter på at migrere væk fra Oracle, fremfor at lave ting der peger fremad. Men det kan blive så dyrt, at vi ikke har andet valg," siger han.

"Jeg bliver lidt sur og siger, ok, det er ikke Oracle, der hjælper med til, at den her fusion bliver en succes. HP har været relativt fornuftige at have med at gøre. For stort set nul kroner har jeg fået den samme rettighed som Oracle vil have 22 millioner kroner for. HP krævede et beskedent beløb til administration og ændring af licenser. De vil gerne være en aktiv spiller i Posten Norden AB. De tænker mere langsigtet og ved, at der er muligheder - også på langt sigt" siger Michael Ørnø.

Nogle Oracle-databaser erstattet med SAPs MaxDB - DB2 på sigt

Michael Ørnø afviser, at Oracle-historien kom til mediernes kendskab som led i kontraktforhandlinger og fortæller, at Posten Norden AB allerede har migreret væk fra Oracle i nogle af virksomhedens SAP-relaterede systemer.

"Der er et modul til SAP, der hedder Solution Manager, som er et støtteværktøj til SAP. Det har vi allerede migreret væk fra Oracle og over til SAPs indbyggede MaxDB. Det har vi gjort, fordi vi er igang med udviklingsaktiviteter, hvor danskere og svenskere skal arbejde sammen. Det kan vi ikke med vores Oracle-licens," forklarer Michael Ørnø.

På sigt bliver det dog formentlig DB2, som Posten Norden AB vælger.

"Vi har planlagt migrering til DB2 efter at have studeret hvad Carlsberg og andre har gjort. Man kan købe DB2 gennem SAP, så det koster en procentdel af en SAP-kontrakt. DB2 til den fælles SAP-løsning i Norden vil koste langt fra de 22 millioner som Oracle først forlangte og også langt fra de 10 millioner kroner som Oracle senere nedsatte kravet til."

Det skaber også en enklere support-struktur for SAP-systemerne, mener Michael Ørnø.

"Mit supportbillede bliver enklere. Jeg kan holde SAP fast på en samlet problemstilling. De kan ikke sende aben videre og sige, det er en fejl i Oracle-opsætningen, hvorefter Oracle siger, det er SAPs skyld. Det er ikke fordi, at det er sket ofte, men risikoen forsvinder," siger Michael Ørnø.

Færre softwareleverandører at slås med

Samtidigt giver den aftale en leverandør mindre for Michael Ørnø at slås med om licensfortolkninger og licensafgifter.

"Så behøver jeg ikke at forhandle med Oracle eller IBM, da jeg blot køber det hos SAP vel og mærke på meget standardiserede og velkendte vilkår. Det er en nemmere model, da jeg skal slås med en mindre," siger Michael Ørnø, som beklager, at der skal bruges så meget tid på forhandlinger med it-leverandører, fremfor mere fremadrettede aktiviteter.

"Man kan bruge lang tid på at diskutere stolpe op og stolpe ned i jeg ved ikke hvor lang tid. Det er ikke det, jeg og min chef er sat i verden for. Vi er sat i verden for at lave it-understøttelse af Post Nordens forretning og brugere," siger Michael Ørnø.

Han ønsker ikke, at Computerworld nævner navnene på de it-leverandører, der er fremkommet med krav som følge af fusionen, da der stadig foregår forhandlinger, men der er tale om en række af de største it-leverandører.

Mange positive tilkendegivelser fra andre softwarekunder

Siden Michael Ørnø fortalte historien om Oracles navneskifte-gebyr, er det strømmet ind med sympatitilkendegivelser fra danske virksomheder.

"Jeg har modtaget rigtig mange henvendelser fra folk i den danske it-verden om Oracle-sagen. Alle som en siger: Nu kan det være nok med de software-leverandører. Det er en historie som rigtig mange kan genkende. Der er mange større danske virksomheder, der føler, de trues til at betale ublu beløb til softwareleverandørerne," hævder Michael Ørnø.

Er Oracle endegyldigt ude?

Selvom Michael Ørnø har smækket med døren over for Oracle, så er der tilsyneladende en kattelem for databaseleverandøren, hvis virksomheden ønsker at fortsætte forretninger med Posten Norden AB.

"Hvis Oracle kommer med en kasse øl og en lagkage, som Mogens Nørgaard fra Miracle foreslår, og de siger, at det her er en fejl og at de rigtig gerne vil være en partner til Posten Norden AB og samtidigt kommer med et fornuftigt udspil, så vil jeg og min chef da overveje det kraftigt," lyder det fra Michael Ørnø.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S