Elektronik-giganten Panasonic har valgt at droppe sit mix af Microsofts Exchange og IBM's Lotus Notes som mailprogrammer på egne servere til fordel for Lotus Live, der er IBM's cloudprodukt.
Beslutningen betyder, at ikke færre end 300.000 Panasonic-ansatte over hele verden skifter fra marts fra det nuværende mail-mix til mails, kalender og kontakthåndtering i IBM-skyen, og har desuden valgt også at køre sine web-konferencer, chatprogrammer, og fildeling hos Big Blue.
Panasonic-valget anses for at være en af verdens største cloud-satsninger nogensinde, og skiftet vil sandsynligvis tage hele 2010 at gennemføre.
Systemskiftet vil blive afviklet som forretningsmodellen software-as-a-service (SaaS), hvor det koster mellem tre og 15 dollar per måned per medarbejder at "leje" sig adgang til IBM's cloud-service - alt efter størrelse og hvilke applikationer, man vil have med i købet.
I Panasonics tilfælde er den udgift blevet sammenlignet med licenser for Exchange og Lotus Notes, som begge er blevet fundet for dyre i forhold til leverancen.
Microsoft Danmark siger, at kun fem procent af Panasonic-medarbejderne havde en Exchange-klient.
Markedsværdi stiger 400 milliarder på fire år
IBMs satsning på skyen tog for alvor fart, da Big Blue skiftede Bluehouse-navnet ud med Lotus Live Engage, og samtidig fik indlemmet Lotus Connections og Inotes i porteføljen.
IBM selv anslår, at antallet af Lotus Live-kunder nu har rundet 18 millioner brugere på verdensplan. Samtidig spår selskabet, at forskellige markedstal indikerer, at cloud-verdensmarkedet vil stige fra en årlig omsætning på 241 milliarder i 2008 til 647 milliarder kroner om to år.
IBM bliver af flere iagttagere spået til at blive en af verdens største cloud-udbydere sammen med Amazon, Google, Microsoft, HP og EMC.