Politiet havde nødknap klar til klimatopmøde

Politiet testede under COP15 et katastrofesystem, som kan spærre alle sms- og taleopkald fra mobiltelefoner, som ikke er på særlig liste. Men det kom ikke i brug.

Artikel top billede

Rigspolitiet delte under det nyligt afholdte klimatopmøde 1.200 mobilnumre ud til særligt vigtige aktører. Det skete som led i en særlig test af den såkaldte prioriterings-ordning, som var aftalt mellem telebranchen og myndighederne.

Prioriteringsordningen gør det muligt for politiet at udelukke opkald og tekstbeskeder fra alle mobiltelefoner, som ikke er opført på en særlig liste. Dermed er hensigten med systemet at sikre, at kommunikationen mellem beredskabsaktører fungerer, selvom mobilnettet udsættes for ekstremt pres, som eksempelvis under kriser og katastrofer.

Prioriteringsordningen, der er en frivillig brancheaftale, trådte officielt i kraft allerede nytårsmorgen, og har været undervejs i årevis gennem forhandlinger mellem branchen og myndighederne.

Pressede på for cop15-test

Men ifølge Computerworlds oplysninger har politiet længe presset på for at få systemet, der er tænkt til brug i nød- og krisesituationer, klar, allerede til det nyligt afholdte COP15-møde i København.

Noget som ifølge Computerworlds oplysninger undrede selskaberne, idet klimatopmødet ikke som sådan falder ind under krisesituationer.

Dermed kan prioriteringsordningen i princippet fungere som en slags back-up for det digitale tetra-baserede radionet SINE, som under samme klimatopmøde gav politiet tekniske problemer.

Imidlertid lykkedes det aldrig partnerne at få den oprindelige test af prioriteringsordning i stand til COP15, hvor alverdens topledere, tusinder af embedsfolk samt aktivister og indkaldte politifolk gæstede landets hovedstad.

Hos IT- og Telstyrelsen fortæller Karin Kubista, som er områdeleder hos IT- og Telestyrelsens Beredskabskontor:

"Vi må konstatere, at de ikke overholder deres egen brancheaftale per 1. januar. Det var sådan set hensigten, at teste systemet under COP15. Og det er ikke lykkedes for alle selskaberne," siger Karin Kubista.

Hellere lidt end intet

Men selvom flere teleoperatører altså ikke havde systemet klar til test under klimatopmødet, ønskede politiet alligevel at teste systemet, med den opsætning som var klar.

1.200 vip-numre uddelt

Derfor aftalte politi og et par af teleselskaberne, herunder Statens telefonileverandør Telenor, at iværksætte en forsøgsordning under COP15, som gav Rigspolitiet råderet over 1.200 mobilnumre under klimamødet, der blev uddelt til aktører som politiet skønnede vigtige under COP15.

"Det er ikke nogen hemmelighed, at politiet selvfølgelig har været meget opmærksomt omkring deres opgave på COP15. Derfor er det også helt naturligt, at man har ønsket, at prioriteringsordningen var klar," siger Karin Kubista.

Katastrofe-knap

Prioriteringssystemet virker ved at forfordele tusinder af telefonnumre på en særlig liste i forhold til andre telefoner i nettet.

Politiet kan med 30 minutters varsel starte prioriteringen, som i 90 minutter vil betyde, at kun telefonerne på listen får lov til at foretage opkald og sende sms'er via teleselskabernes tusinder af antenner. I særlige tilfælde kan Rigspolitiet dog forlænge driften udover denne tidsramme.

Det er kun delvist muligt at benytte systemet i et afgrænset geografisk område. Det skyldes at prioriteringen sker på centralniveau, og der er på grund af individuelle forskelle i opbygning af telenettene stor forskel på, hvor stort et område sådan en central dækker hos de forskellige televirksomheder.

Back-up af radio-sendenet

Henrik Mai, der er politikommissær ved NOBC (Nationalt Operations- og BeredskabsCenter) hos Rigspolitiet, fortæller, at Politiet dog aldrig fik brug for prioriteringssystemet under klimatopmødet i København.

"Der var ikke så meget belastning på nettet, at vi fik behov for at gøre brug af de her særlige numre," siger han. Så man kan sige, at det ikke er prøvet af i virkeligheden, om det virker," siger han.

Var der nogen særlig grund til at afprøve det under COP15?
"Ja, det tør siges, det var en forholdsvis stor operation og alle myndigheder var i sving. Så man skulle i hvert fald have en eller anden form for kommunikationsapparat, som kunne virke. For en stor del af de myndigheder som var i funktion under COP15, var telefon ikke den primære kommunikationskilde. Så man kan kalde det en form for back up-system, hvis vores sendenet skulle gå ned," siger Henrik Mai.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S