Kongens foged kan hjælpe hosting-kunder i havsnød

Når kunderne hos hosting-selskabet Aspect Networks ikke kan få fat i hverken deres data eller selskabet, så står kunden lige pludselig med en række juridiske våben i hænderne, pointerer en it-advokat.

Artikel top billede

Kunderne hos hosting-selskabet Aspect Networks har været igennem en del i den senere tid.

For efter selskabet slugte SOHO-delen af Mondo-forretningen inden Mondo-konkursen i 2009 og siden også overtog DHT, er servicen svunget fra normal til ikke-eksisterende hos Aspect.

Endnu værre end de flimrende forbindelser er, at Aspect-kunderne i nedeperioderne slet ikke kan komme i kontakt med hverken deres forretningskritiske data eller medarbejderne hos Aspect, som i flere perioder lader auto-mail og telefonsvarer tage sig af kundekontakten.

Men it-advokat Martin von Haller Grønbæk forklarer over for Computerworld, at kunderne kan gå rettens vej for at få fat i deres kritiske data, hvis de eksempelvis ønsker at skifte til en anden udbyder.

"Hvis man som hosting-kunde ikke kan få hevet sine data ud eller få en hosting-udbyder i tale, så vil jeg slet ikke udelukke, at man kan gå løs på dem med andre tiltag og i sidste ende få fogedens hjælp til at få adgang til de servere, hvor kundernes data ligger," forklarer it-advokat Martin von Haller Grønbæk.

Teoretisk mulighed for kompensation

Martin von Haller Grønbæk forklarer, at andre tiltag kan være at kræve kompensation for tabt arbejde, der normalt ikke bliver dækket af SLA'en (service level agreement) hos hverken store udbydere eller lavprisselskaber.

I en sag, hvor kunderne slet ikke kan komme i kontakt med udbyderen, vil der dog typisk være tale om et kontraktbrud fra hosting-selskabets side, og derfor kan de kontraktlige forhold være mindre værd end det papir, de er skrevet på.

"Men hvem siger, at Aspect har råd til at betale kompensationen, så det er nok en meget teoretisk mulighed," erkender han.

Politiet kan skaffe tabt data

Derimod er hjælp fra Kongens foged - eller retteligt Fogedretten - en meget konkret løsningsmodel for de kunder, som ønsker at få fat i deres data hos Aspect, der bor på Smedeholm 12-14 i Herlev.

"Det er slet ikke udelukket, at kunderne kan få hjælp fra Fogedretten i denne sag," siger Martin von Haller Grønbæk.

Han forklarer, at en henvendelse til Fogedretten typisk vil gå igennem en advokat, hvorefter Fogedretten og eventuelt ordensmagten i form af politiet vil forsøge at skaffe sig adgang til selskabets lokaler - og ikke mindst de servere, hvor kundens data ligger gemt.

"Men igen - ingen siger jo, at kundens data ligger på selskabets adresse," siger Martin von Haller Grønbæk, som indtil 2008 sad i bestyrelsen hos det konkursramte hostingselskab Mondo, der blev overtaget af Aspect i 2009.

Martin von Haller Grønbæk understreger, at han intet har med hverken Mondo-konkursen eller Aspect-overtagelsen at gøre.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

    Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job