Derfor er din it-afdeling langt mere end system-pedel

Årets CIO 2010: It-afdelingen må selv frem på banen, hvis vil opfattes som mere end flok system-pedeller, mener Gea Niros CIO, Christian Bentzen, der er nomineret til titlen som Årets CIO 2010.

Læs også: Gea Niro: Brugerinddragelse er alfa og omega.

I fremtiden bliver en CIO's fornemmeste opgave at tage del i selve udviklingen af forretningen. Kun når man gør det, tilfører man for alvor merværdi.

Sådan lyder det fra Christian Bentzen, CIO i Gea Niro, der er nomineret til titlen som Årets CIO 2010.

"It-funktionen bliver i langt større grad sparringspartner for forretningen. Hvordan kan vi for eksempel hjælpe forretningen til at købe de forskellige stumper til produktionen billigst. Det er meget tit, at vi proaktivt går ind og spørger forretningen, om den kunne tænke sig at løse en proces på en anden måde," siger han.

Du kan læse om mere om Christians Bentzen og årsagen til, at han er nomineret her.

Mere end system-pedeller
Generelt mener Christian Bentzen, at han selv og it-afdelingen må frem på banen, hvis den vil tages alvorligt som mere end blot en system-pedel.

"Som CIO er det enormt vigtigt at gå skridtet videre end bare at være bits og bytes-nørd," siger han.

Han peger på, at det handler om at forstå, hvad forretningen har behov for, og dybest set hvorfor firmaet overhovedet anvender it.

"Det handler jo ikke bare om, at brugernes pc tænder, når de trykker på knappen. Nej, det er et spørgsmål om, at de skal have det her udstyr, så de kan løse opgaverne bedst. Det er vanvittigt vigtigt, at it-folkene har den forretningsforståelse," siger Christian Bentzen.

For når først de har det, åbner dørene sig til indflydelse og større lydhørhed fra ledelsen, mener Christian Bentzen.

"Det er vigtigt at kunne forstå og tale forretningens sprog. En CFO (økonomichef, red.) eller en salgschef forstår sig ikke på bit-hastighed og dobbelt cpu og gigabyte mig her og der. Han forstår, at han skal have skrevet nogle tilbud eller han skal sikre, at en bestilt vare kommer hjem til den rette tid. Det er noget, han kan forstå. Og det er det sprog, vi skal kunne tale også," slår GEA Niro-CIO'en fast.

Hvis det lykkes it-afdelingen for alvor at komme på bølgelængde med forretningen, skaber det mulighed for at agere mere udfarende i stedet for blot at være brandslukkere, mener han.

Man skal være pro-aktiv
"Jeg ser muligheder i at være proaktiv. I langt de fleste tilfælde, når en forretning har behov for hjælp, så går den til en eller anden ekstern konsulent. Måske er de så heldige, at de finder en konsulent, der ved noget om deres forretning, men det er altid reaktivt - først problemet, dernæst løsningen," siger Christian Bentzen.

I stedet for at hyre eksterne konsulenter, mener han, at virksomhederne i større grad bør skue indad i egen it-afdeling, fordi den typisk har langt større indsigt.

"Vi arbejder hen imod at blive opfattet som en intern konsulentafdeling eller som en intern forretningsudviklings-funktion. Det hele handler om at have en rigtig god forståelse af forretningens processer, så man kan blive en slags forretningskonsulent for brugerne," siger Christian Bentzen.

Læs også: Gea Niro: Brugerinddragelse er alfa og omega.

Alt om Årets CIO 2010.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
ED-Data A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Business intelligence: Selvbetjening og automatisering styrker din BI-løsning

En ny generation af løsninger inden for business intelligence og analytics skaber helt nye muligheder for, at man kan anvende analyserne mere aktivt i dagligdagen til at styrke forretningen.

21. august 2018 | Læs mere


Content management: Optimér din digitale tilstedeværelse på tværs af platforme

Et velfungerende CMS-system er fundamentet under enhver organisations digitale tilstedeværelse. Med det rigtige CMS kan du øge effektiviteten, få bedre kontakt til dine kunder og medarbejdere og optimere mange processer. På dette formiddagsseminar får du præsenteret nogle af de bedste CMS-løsninger i markedet lige nu.

22. august 2018 | Læs mere


Infrastruktur – on premise, outsourcing eller cloud?

Det er vigtigere end nogensinde at have et stabilt, effektivt og sikkert it-driftsmiljø. Hør om de nyeste teknologier og løsninger. Hør også om de nyeste cloudløsninger der muliggør Infrastruktur as a Service (IaaS), samt mulighederne for outsourcing. På det gratis formiddagsseminar bliver du klædt på til at træffe de afgørende beslutninger om fremtidens infrastruktur i din virksomhed.

23. august 2018 | Læs mere






Premium
Margrethe Vestager ramte ikke Google der, hvor det for alvor gør ondt. Men hun kan nå det endnu
ComputerViews: Googles aktionærer havde blot et skuldertræk til overs for EU's rekordstore bøde på 32 milliarder kroner. Her er en række bud på, hvad EU kan gøre, hvis Google og andre tech-giganter skal rammes, hvor det for alvor gør ondt.
Computerworld
Google svarer igen på Vestagers rekordbøde: Truer med at tage betaling for Android
Google kan begynde at tage penge for Android, der indtil nu har været gratis. Den trussel kommer fra Google i kølvandet på selskabets 32 milliarder-store bøde fra EU.
CIO
Henrik Jeberg om at arbejde i Silicon Valley: "Er du dygtig nok får du tilbud der får en til at falde ned af stolen."
Henrik Jeberg bor i San Francisco og er direktør i Hampleton Partners, der rådgiver om opkøb med særligt fokus på teknologi. Hør ham fortælle om forskellen på Danmark og Silicon Valley - og om nogle af de vilde forhold der hersker i verdens ubestridte tech-hovedstad.
Job & Karriere
KMD opsagde tryghedsaftaler med medarbejderne få måneder før 300 medarbejdere blev outsourcet til IBM
KMD har i løbet af foråret opsagt to såkaldte tryghedsaftaler med en del af selskabets medarbejdere. Når aftalerne stopper ved udgangen af 2018, er de pågældende medarbejdere ikke længere berettiget til særlig godtgørelse. Det kan få konsekvenser, hvis IBM som forventet skærer i antallet af de 300 KMD-medarbejdere, som selskabet overtager.