Danmarks mest vidende it-direktører mødes og drøfter udfordringer og løsninger til Årets CIO 2010. Foto: Kenneth Hansen

Årets CIO: I minefeltet mellem drift og forretning

Årets CIO 2010: Som it-direktør er du i dag pinedød nødt til at fokusere på bundlinje og effektivisering. Men det er kun et midlertidigt behov. Se her hvorfor.

Årets CIO 2010: Dønningerne fra finanskrisen kan i den grad stadig mærkes blandt Danmarks CIO'er, der fortsat er usikre på, hvad fremtiden kan byde på.

Alligevel går det den rigtige vej.

For finanskrise og pres på økonomien er blot midlertidige dønninger på det store it-hav og kan ikke dæmpe en udvikling, der bringer it-direktørerne tættere og tættere på selve forretningen og længere og længere væk fra den rå kedelpasser-funktion.

Sådan lød konklusionen, da Computerworld, analysehuset IDC, Dansk IT og SAS Institute mandag var vært ved kåringen af Årets CIO 2010, hvor Danmarks bedste it-direktør 2010 blev kåret.

Det skete på Nationalmuseet i København. Du kan se, hvem der vandt titlen som Årets CIO 2010 her, ligesom du kan se billeder fra arrangementet her.

God drift er adgangsbilletten til de sjove ting
For CIO'en i dag er driften af it-systemerne fortsat vigtig.

Ikke mindst fordi den teknisk velfungerende it-funktion giver adgang til de strategiske overvejelser, som flere og flere virksomheder inddrager it-beslutningstagerne i.

"It-driften skal fungere. En uproblematisk drift er adgangsbilletten til at lege med andre ting," siger Per Andersen, nordisk direktør i analysehuset IDC.

Finanskrisen har gjort, at mange virksomheder har hugget bremserne i, når det gælder it-innovation.

Det er med andre ord kun de færreste it-direktører, der i dag har fået i opdrag at udvikle, nytænke og innovere nye it-produkter, processer og infrastrukturelle måder at angribe deres teknologi-anvendelse på.

I en tid, hvor selskaberne er kriseramte, forsigtige og omkostnings-fokuserede, lægger it-direktørerne i stedet deres fulde opmærksomhed på at høste de hurtige driftmæssige gevinster, der ligger i it.

"I en krisetid har man altid en tendens til at fokusere kortsigtet på bundlinje, produktivitet, effektivitet og automatisering, og dermed ændres også it-prioriteringen," siger Per Andersen.

Det understreges af, at flere virksomheder har ændret deres organisations-hierarki, så CIO'en ikke længere refererer til den administrerende direktør, men derimod til finansdirektøren.

Det er et signal om, at it i denne tid flere steder er gået fra at være en strategisk vigtig faktor til at være en økonomisk vigtig faktor med vægt på omkostninger og effektivitet.

Tal fra IDC viser da også, at de danske it-direktører mener, at top-ledelsernes forståelse af it falder.

Artiklen fortsætter på næste side...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
AlfaPeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere


Er du klar til at rekruttere de attraktive it-talenter i 2021?

Hvad betyder aller mest for danske it-kandidater, og har corona været med til at skubbe til it-kandidaternes værdisæt? Det gennemgår vi på denne times webinar, hvor der naturligvis også vil være plads til spørgsmål og mulighed for videre dialog.

10. december 2020 | Læs mere






Premium
Datatilsynet øger GDPR-kontrollen med ny strategi: Første del bliver spørgeskema med 100 spørgsmål
Det danske Datatilsyn er på vej med en ny data- og risikobaseret strategi i tre faser. Den første bliver et skema med op mod 100 spørgsmål, som virksomheder og myndigheder skal besvare. "Tilsynsmodellen har et element af stikprøvekontrol og er opbygget som en tragt," siger tilsynschef Frederik Siegumfeldt.
Computerworld
Bitcoinen nåede lige at kulminere igen – men så kom krakket
Der blev sat en ny rekord for bitcoinens værdi i år – men godt 24 timer efter blev der høvlet næsten 20.000 kroner af den.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan sælger du nemt IT-sikkerhed og backup som en service – og styrker din indtjening
Den klassiske forhandlermodel med salg af produkter er under pres. Som IT-forhandler er du enormt konkurrenceudsat og de kunder der køber, er ikke altid loyale. Den hårde konkurrence giver samtidig stærkt begrænsede margener. For kunden er det er mere besværligt købe produkter end det er at købe services og du risikerer derfor, at kunden smutter over til en nemmere og mere fleksibel løsning - det vil sige til nogen, der sælger services. Nøglen til vækst er ofte at påtage sig rollen som managed service provider. Her tilbyder du en pakke af services, der komplementerer primærproduktet og løser en udfordring for kunden – og styrker dit salg og din indtjening. Du opnår en løbende indtægt, en tættere relation til dine kunder og en fleksibilitet og skalerbarhed, som kun skyen kan tilbyde. Et oplagt eksempel er en kombination af salg af services som cyberbeskyttelse og backup. I denne hvidbog får du konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med at optimere din forretningsmodel.