Når en virksomhed fra i dag af ringer til et IT-hus for at få fat i en af Navisions ERP-løsninger, er det dyrere at få softwaren, end det var i fredags. Helt nøjagtigt 20 procent, hvis man skal have en stor Axapta-løsning, og 10 procent hvis man er ude efter en mindre Axapta-løsning eller en Financials-løsning.
Prisstigningerne kommer ifølge Navisions pressechef Anders Lehmann, fordi der i længere tid er blevet fyldt flere og flere funktioner i programmerne, uden at tallene på prisskiltet er blevet ændret. Samtidig er Navision nu også i en situation på flere markeder, hvor produkterne og navnet efterhånden er ved at blive kendt.
- Når man ikke er særlig kendt på markedet, er kunderne mere forsigtige. Derfor har det været vigtigt for os at være konkurrencedygtige på prisen. Nu er vi mere kendte, og folk stoler på kvaliteten. Derfor kan vi tillade os at sætte en højere pris, siger Anders Lehmann til Computerworld Online.
Navision regner ikke med, at prisstigningerne vil få nogen indflydelse på salget af Navision-produkter. Reelt er prisstigningen, som kunderne oplever ikke 10-20 procent, men kun 4-7 procent, påpeger pressechefen. Det skyldes, at gennemsnitligt to-tredjedele af den samlede pris, kunden betaler, udgøres af timer til konsulenthuse i forbindelse med selve implementeringen i virksomheden.
Stik imod tendensen på markedet
Aktieanalytiker Robert Jakobsen fra Jyske Bank har svært ved at forstå prisstigningen. Han er heller ikke sikker på, at det vil lykkes Navision at gennemføre stigningen problemfrit.
- Tendensen på markedet - og særligt det amerikanske - er, at prisniveauet er meget presset i øjeblikket. Det ser vi også på vej i Europa. Derfor tror jeg, det vil være svært at gennemføre prisstigninger på nuværende tidspunkt, siger han til Computerworld Online.
- Så hvis der er tale om en reel prisstigning - og ikke bare et markedsføringsmæssigt tiltag, så Navision kan tilbyde kunderne større rabatter - bliver det svært at gennemføre, uddyber han.
Columbus mærker kunderne tøver
I de sidste måneder op til prisstigningen har der været særlige gode tilbud til kunder, der ønsker at opgradere deres Navision XAL-løsning til den mere omfattende Axapta. Det særlige tilbagekøbsprogram bortfaldt 1. juli.
Hos Columbus IT Partner, der er en af Navisions største forhandlere, har man kunne mærke, at en del kunder har presset skiftet igennem op til prisstigningen. Således har en stor del af de kunder, man havde planlagt til tredje kvartal, flyttet købet frem til andet kvartal. Samtidig oplever Columbus også, at de virksomheder, der ikke kan nå at skifte inden, nu tøver med at vælge Navision.
- Prisstigningen gør, at folk kigger sig om en ekstra gang, inden de vælger hvilket system, de vil have, fortæller salgsdirektør i Columbus, Kurt Christensen.
Derfor vil Columbus særligt i starten være nødt til at gennemføre nogle installationer med rabat til gammel pris, fordi man vil have svært ved at forklare kunderne, at prisen pludselig stiger, fordi projektperioden løber ind over prisstigningsdatoen.
Han påpeger, at det primært er i Danmark, at man møder de tvivlende kunder. På udenlandske markeder vurderer han ikke, at virkningen vil være den samme, fordi kunderne er større.
Prisstigningerne vil gå ud over forhandlerne, vurderer man i Columbus? salgsafdeling:
- Det er jo ikke sådan at kunderne får flere penge til at købe IT-systemer for. Pengene er jo gerne bevilget i et budget, som ikke kan ændres. Dermed bliver der skåret i konsulenttimerne, og det er noget vi kommer til at kunne mærke, fortæller Kurt Christensen.
Aston tror på øgede indtægter
Hos to af de øvrige toneangivende Navision-forhandlere, Aston Group og EDB Gruppen, kan man ikke se, at der skulle være noget i vejen for, at priserne stiger. Bjarne Søballe, der er administrerende direktør i Astons Navision-del Naviteam, regner ikke med at gå glip af en eneste kunde på grund af prisen.
- Når vi sælger Navision-software for eksempelvis 100 kroner, skal vores kunder i snit af med 400 kroner oven i for konsulenttimer. Så stigningen på 20 procent mærker kunder kun som 4 procent ? fra 500 kroner til 520 kroner. Det er ikke afgørende, siger han.
Kunderne vælger mere ud fra produkt end pris, vurderer Bjarne Søballe og tilføjer, at han ligefrem tror, at stigningen kan resultere i flere penge på bundlinjen i Aston.
- Vi får knap halvdelen af stigningen i avance. Det vil sige, at vi tjener to procent ekstra.
Bjarne Aarup, Divisionsdirektør i EDB Gruppen, vurderer heller ikke at prisstigningen får nogen betydning for salget.
- I forvejen er eksempelvis Axapta billig i forhold til konkurrenterne, siger han.