Konkurrencen er hård og kontant på markedet for luksuslimousiner. BMW kæmper med sin ærkerival, Mercedes-Benz, om direktørernes gunst, men hvad der skulle have været et gigantisk forspring, har givet BMW'erne ridser i lakken.
Bataljen handler om BMW's nye 7-serie, der blev lanceret i Danmark i november. Modellerne koster mellem 1,4 og 1,6 millioner kroner og sætter nye grænser for, hvordan IT kan integreres i en bil.
Kodeordet er iDrive og dækker blandt andet over ét stort drejehjul, der er placeret, hvor man normalt finder gearstangen på en bil.
| Denne BMW 745i er fyldt til randen med avanceret IT. Så avanceret, at det kan ødelægge trafiksikkerheden, mener kritikere. Fabriksfoto. |
Overblik med 250 km/t.
Problemet er blot, at størsteparten af motorpressen kritiserer iDrive for at være alt for kompliceret at byde en bilist, der også skal følge med i trafikken. Bilen kan trods alt køre 250 kilometer i timen.
Alene det at ville høre et bestemt nummer på en musik-cd kræver adskillige drej og tryk på det store hjul, og indtil de hyppigste funktioner ligger i fingrene, må man følge med på skærmen - imens man suser ud ad landevejen.
I Færdselsstyrelsen følger man nøje udviklingen inden for IT i biler, og netop BMW-systemet iDrive har fået ingeniørerne i styrelsen til at rynke øjenbrynene. Men fordi bilen allerede er godkendt i EU-systemet, kan der ikke være tale om at gribe ind over for den luksuriøse vogn:
- Så Færdselsstyrelsen har ikke nogen konkret anke imod BMW-systemet, selvom det virker meget kompliceret, siger Martin Hellung-Larsen, ingeniør i styrelsen.
BMW'en er nemlig typegodkendt i Tyskland, og eftersom den godkendelse automatisk gælder i hele EU, har de danske myndigheder ingen muligheder for at gribe ind over for iDrive.
Upræcis lovgivning
Lovgivningen har heller ikke taget højde for, at komplicerede IT-systemer kan distrahere bilisterne:
- Der er faktisk meget få regler for, hvordan instrumenter skal udføres og betjenes i en bil, så derfor har BMW ikke gjort noget ulovligt, siger Martin Hellung-Larsen.
EU-Kommissionen har udsendt en henstilling til medlemslandene om, at brugergrænseflader i biler skal være indrettet hensigtsmæssigt. Det vil blandt andet sige, at en funktion ikke må kræve for mange tastetryk eller fjerne førerens blik fra vejen i for langt tid ad gangen.
- Men man kan godt komme i tvivl om, hvorvidt BMW lever op til den henstilling, som altså er helt frivillig for medlemslandene, siger Martin Hellung-Larsen.
| IT-systemet iDrive styres primært gennem det store runde hjul, der sidder på gearstangens typiske placering. Øverst på instrumentbrættet ses infoskærmen. Fabriksfotos. |
BMW er utilfreds med skudsmålet på koncernens nye flagskib, der foreløbig er solgt i omkring 30 eksemplarer herhjemme. BMW ser 7-serien som fremtidens måde at knytte bilen og internet sammen.
- iDrive er en måde til at individualisere sin bil mere, end det nogensinde før har været muligt, medmindre der skulle sidde flere tusinde knapper på instrumentbrættet, siger Steen Andersen, teknisk chef for BMW Import i Kolding.
Han fastholder, at langt de fleste iDrive-funktioner kun skal indstilles én gang. Et eksempel på den store individualisering ses på sædevarmen, der ikke bare kan indstilles på de tre sædvanlige trin.
Nemmere end hidtil
- Kunden kan simpelthen indstille, hvordan varmen skal fordeles på hvert enkelt trin, det kunne være med 90 procent varme i ryggen og 10 procent i sædet eller noget helt andet, fortæller Steen Andersen.
- Men det vil man jo stort set kun indstille én gang i al den tid, man ejer bilen, fortsætter han.
Hos BMW er man af den opfattelse, at de tidligere topmodeller har været mere komplicerede at sætte sig ind i, end de nye modeller med iDrive.
- De kunder, som jeg har afleveret en ny 7-model til, er kommet rigtig langt med en halv times instruktion. Og så lang tid har det også mindst taget at fortælle om funktionerne i de ældre topmodeller, siger Steen Andersen.
For meget tid på skærmen
En af de kritiske røster tilhører motorjournalist Peter Clausen, Bil Magasinet, der selv har tilbagelagt omkring 1.500 kilometer i BMW 7-serien over en god uges tid.
- Ideen med iDrive er godt nok tænkt, men man bruger alt for meget tid på at kigge på skærmen i forhold til at kigge på vejen, mener Peter Clausen, der anmelder bilen i det seneste nummer af Bil Magasinet.
- Der er mange muligheder for at komme ind i de forkerte menuer, og det skal man så redde sig ud af igen, imens man kører, siger Peter Clausen, som dog ikke er bekymret for fremtidens brug af IT i biler:
- Dette er en forsmag på, hvad der venter os. Men den type systemer skal være enklere at bruge, end hvad BMW har præsteret her, siger Peter Clausen.
BMW har fra sit tyske hovedkvarter indrømmet over for medierne, at iDrive kan forbedres, og at en version 2.0 er på vej ud til luksuslimousinerne.