Laser-tv dræber ikke plasma foreløbig

Laser-tv er blevet udråbt til at overtage plasma-skærmens - og senere hen - LCD-skærmens plads i stuerne. Men tv-producenterne er langt fra parate til at kaste sig over den næste store fladskærmsteknologi.

De fire store tv-producenter Fujitsu, Pioneer, Philips og Samsung har meddelt, de ikke har umiddelbare planer om at producere laser-tv, da de allerede har investeret betragtelige beløb i plasma- og LCD-teknologi, fortæller den australske avis Sydney Morning Herald.

- Vi overvejer ikke at introducere laser-teknologi, da vi mener, at plasma er en overlegen teknologi. Igennem mange årtier har plasma vist sig at være pålidelig og givet en suveræn kvalitet. Vi vil derfor fortsætte med at lave plasma-skærm teknologi, fortæller marketing manager Milton Kaloudis fra Fujitsu General.

PC World har tidligere skrevet om, hvordan Mitsubishi, der står bag en prototype på laser-tv'et, begejstret har meddelt, at laser-tv giver dobbelt så skarpe billeder til halv pris af plasma-tv – samtidig med at strømforbruget er en fjerdedel af dagens fladskærm-tv.

Der har desuden været forlydender om, at otte forskellige producenter vil fremvise et laser-tv på den store CES-messe 2007 i januar måned, herunder også de helt store tv-producenter.

Men det er åbenbart ikke tilfældet. Lige nu ser det ud til, at laser-tv teknologien er for ny til, at den kan tage livet af plasma – i hvert inden for de næste par år.

- Pioneer har heller ingen planer om at sælge denne teknologi i sine produkter. Nye teknologier, som laser-tv, skaber meget hype i branchen, men faktisk så er dagens skærmteknologier allerede ekstrem konkurrencedygtige, og kunderne kræver mere end bare en enkelt teknologisk fordel i et fjernsyn, siger Michael Broadhurst, der er pr-chef hos Pioneer i Asien.

Også elektronikmastodonterne Philips og Samsung er forbeholdne:

- Vi regner ikke med, at laser-tv teknologien vil påvirke salget af vores tv-fladskærme eller planlægningen af vores fremtidige modeller, siger direktør Matthew Moran fra Philips.

- Laser-tv er en ud af en række formater i den næste generation af tv. På dette tidspunkt er det alt for tidligt at sige mere, fortæller en talsmand for Samsung til Sydney Morning Herald.

Men mon ikke at Fujitsu, Pioneer, Philips og Samsung vil følge trop, hvis Mitsubishi får succes med sit kommende laser-tv.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil