Få MP3 og mobilsnak i din bilradio

Vil du høre MP3 i bilen, giver denne Blaupunkt-radio dig hele tre muligheder. Oveni får du håndfri mobilsamtaler. Og prisen er attraktiv - især hvis du kan holde din mekaniker ude af regnestykket.

Få MP3 og mobilsnak i din bilradio

Stadig flere dropper reolrækken af fysiske musik-cd'er til fordel for en mere fleksibel MP3-samling.

Men ofte stopper musikken, så snart man starter bilen. For selvfølgelig kører man ikke med hovedtelefoner i øret. Og i de fleste bilradioer er MP3 stadig fremtidsmusik.

Hvis cd-afspilleren er af nyere dato, kan den måske læse hjemmebrændte cd'er. Måske endda i MP3-format, hvor en enkelt plade rummer omtrent det samme som en gammeldags skifterboks til 10 cd'er.

Denne mulighed får du også med Blaupunkt Hamburg MP57. Men hertil kommer to andre MP3-metoder, som er noget mere interessante:

Hvis du allerede har hele musiksamlingen liggende på din iPod eller en anden mobil afspiller, kan du med fordel trække et lydkabel til AUX-stikket på radioens front.

Stereolyden strømmer nu ud af bilens højttalere i fin kvalitet. Her er tale om en simpel signal-forbindelse, så al betjening foregår stadig fra MP3-afspilleren. Det kan være en fordel - især hvis du kan finde en praktisk placering til din afspiller.

Musik fra handskerummet

Den anden mulighed er at stikke radioen en USB-nøgle.

USB-stikket sidder ikke på fronten, og det ville også se fjollet ud med en strittende USB-stang i instrumentbrættet. I stedet skal man under monteringen trække et kabel fra radioens bagside til handskerummet, kopholderen - eller hvor man nu foretrækker at placere sit USB-lager.

I princippet virker forbindelsen også med USB-harddiske, men de kræver normalt en ekstra strømforsyning. Og selv en billig fire gigabyte USB-stang har altså plads til godt 1.000 sange i normal MP3-kvalitet. Det svarer til musikken fra cirka 80 cd'er.

Så du løber tør for brændstof mange gange, før du løber tør for musik.

Vi testede Blaupunkt-radioen med tre forskellige USB-nøgler på en, to og otte gigabyte. Sidstnævnte gav problemer i form af ventetid og hakkende lyd - enten fordi den var for stor eller for langsom.

Ellers oplevede vi kun et mindre problem ved afspilning i vilkårlig rækkefølge (mix). Tilsyneladende kan denne funktion kun vælge mellem de første numre på USB-stangen - sikkert på grund af en begrænset buffer.

Skærmen viser naturligvis oplysninger om filnavn samt titel og musiker, hvis disse fremgår af MP3-filens indlejrede data (ID3-tags). Musikken kan organiseres i spillelister og mapper, og selv om skærmen kun har tre linjer, er det muligt at bladre rundt i mapperne og vælge netop den sang eller det album, man har lyst til at høre.

Håndfri mobilsnak

Den anden særlige funktion ved denne bilradio er Bluetooth-forbindelsen til håndfri mobiltelefoni.

I pakken får du en mikrofon, der let monteres over forruden i førersiden. Telefon-delen har kun de mest basale funktioner, så glem alt om at overføre mobilens telefonbog, styre opkald med stemmen og den slags.

Man kan indtaste telefonnumre på selve radioen, men da fronten ikke har 10 ciffer-taster, skal man omkring en meget omstændelig menu.

I praksis vil man derfor kun ringe op til en håndfuld forud definerede numre, hvis man da ikke vælger at indlede opkaldet fra mobiltelefonen.

Vi testede den håndfri forbindelse med mobiltelefoner fra Nokia, Samsung og Sony Ericsson - og i alle tilfælde virkede den automatiske til- og frakobling perfekt.

Lydkvaliteten er også fin, når man først får indstillet den rette lydstyrke. Vi oplevede ingen problemer med ekko eller forsinkelser.

Klassisk design

Radioen er klassisk designet uden de store dikkedarer. Man kan ikke ændre farven på lyset i knapperne (rød) eller displayet (hvid). Knapperne føles hårde, og plasten virker tynd i betrækket.

Vi kan godt lide, at lydstyrken reguleres med en gammeldags drejeknap. Men det kræver tilvænning at springe rundt i menuerne med de løsrevne knapper, som har skiftende funktioner. Det havde været bedre med en ekstra dreje/trykke-knap til menusystemet.

Mængden af lyd-indstillinger er ekstremt omfattende - og ret forvirrende. Fleksibilitet er godt, men med så mange langhårede parametre at skrue på, sidder man altså og savner en automatisk målemikrofon. Eller en lydingeniør. Opsætning af surround-anlæg er det rene vand i forhold til at regulere lydbilledet på denne radio.

Efter talrige eksperimenter lykkedes det at fylde testbilens kabine op med nærværende toner, der både har klarhed i toppen og fast bund i dybden. Skal du genere fodgængere, kan du supplere med en subwoofer, hvilket vi ikke har testet.

Radioen har kun tre faste lyd-indstillinger, nemlig pop, rock og klassisk. Og for at skifte mellem dem skal man flere lag ned i de kringlede menuer. Glem alt om at gøre dette, mens du kører!

Lydens hastighed

Som mange andre Blaupunkt-radioer har MP57 mulighed for fartafhængig lydstyrke.

Det betyder, at radioen automatisk skruer op for musikken, når du speeder op på en motorvejstilkørsel. Omvendt skruer den ned igen, når du kort efter sidder og koger i en trafikkø.

Denne finesse kræver dog, at man tilkobler bilens speedometer-signal, og dette fik vi aldrig til at virke. Eller rettere: vores mekaniker fik det aldrig til at virke. Han loddede og bandede i tre timer - og tog sig godt betalt for indsatsen. Således endte monteringen faktisk med at koste lidt mere end selve bilradioen.

Men værksteds-timerne gik med at eftersøge den såkaldte speedometer-puls, som åbenbart er uhyggeligt svag i en Fiat Multipla anno 2005. Hvis din bil har stærkere puls-slag, eller du fra starten vælger at droppe denne finesse, kan din radio formentlig monteres på under en time - inklusive kabeltræk til USB-stik og mikrofon.

I mange nyere biler er det desuden nødvendigt med en særlig plastramme, der integrerer radioen i bilens instrumentpanel.

Meget for pengene

Således er her et par ekstra udgifter, der skal regnes med i budgettet.

Men prisen på selve radioen er meget attraktiv. Især når man tænker på, at alternativet til MP3-afspilning og håndfri mobilsamtaler typisk er et løst GPS-anlæg til omkring 3.000 kroner.

Bilradioen er langt bedre egnet til musik og telefoni. For det første sidder den altid i bilen, så du slipper for at rode med kabler, hver gang isenkrammet skal gemmes for indbrudstyve. Og så har radioen to, fire, seks eller endnu flere slagkraftige fordele - afhængig af bilen. Nemlig højttalerne.

Telefonsamtaler bliver langt mere forståelige gennem bilens lydsystem. Og alene tanken om at tvinge MP3-filerne gennem en spinkel stifinder i forruden virker nærmest absurd, når man så let som her kan nyde hele den moderne musiksamling i hifi-kvalitet. I radioen.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Comm2ig

    Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

    IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Astrid Busk Nielsen som Key Account Manager ved netIP's kontor i Odense. Hun kommer fra en stilling som Account Manager hos IT-virksomheden ED i Skødstrup. Hun er uddannet indenfor handel og marketing. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job