Avatar billede RikkePrikke Seniormester
04. maj 2020 - 10:32 Der er 5 kommentarer

Omregn EUR til DKK ud fraEUROCONVERTER

Kære alle
Jeg har tilføjet Euroconverteren i Excel. Jeg har en del tal i EUR, men skal have dem omregnet til DKK. Jeg har henter Eruroconverter, men kan ikke finde ud af af at bruge den. Jeg får kun vejledning i hvordan jeg går TIL EUR og ikke FRA EUR. Og hvis jeg tester med DKK så kommer der fejl 🤔 ER der nogen der kender formlen med Euroconverter FRA EUR TIL DKK? Og kan man overhoved få DKK frem?
Avatar billede claes57 Ekspert
04. maj 2020 - 10:54 #1
som jeg lige ser funktionen, så var det noget, man kunne bruge ved overgangen til euro for de lande, der havde valgt €.
https://support.microsoft.com/da-dk/office/euroconvert-funktionen-79c8fd67-c665-450c-bb6c-15fc92f8345c?ui=da-dk&rs=da-dk&ad=dk
Men er præsision så vigtig? dk har fastkurs-politik, så hvis du bruger 745,8 så rammer du ret godt - ellers er det op til hvor du handler valuta - og det er via en bank, så brug deres oversigt mht kurser, ellers se https://www.ecb.europa.eu/stats/policy_and_exchange_rates/euro_reference_exchange_rates/html/eurofxref-graph-dkk.en.html
Avatar billede RikkePrikke Seniormester
04. maj 2020 - 11:04 #2
Hej Claes
Det er ikke sikkert det er så vigtigt med enkelte decimaler, men ville bare virkelig gerne have det præcis hvis muligt, men det er ikke sikkert der er det 🤔
Avatar billede ebea Ekspert
04. maj 2020 - 11:22 #3
Din måde at omregne til og fra, er blot at du ændrer celle placering for din valuta.
Du kan ikke omregne til DK valuta, da Excel kun har valuta beregning for de lande som er tilsluttet EURO valutaen (og det er Danmark ikke).
Nøjagtigheden, bestemmes af, at du i slutningen af din formel, sætter et tal f.eks. 4 for fire decimaler.
Avatar billede claes57 Ekspert
04. maj 2020 - 11:28 #4
kursen kan hentes
https://office-watch.com/2016/excel-easily-get-the-latest-currency-exchange-rates/
så er det 'bare' at køre det ind i et ark for sig, og hente dagens kurs fra den rigtige celle.
du vil få en liste som http://www.floatrates.com/daily/eur.xml
og kan søge på Danish Krone eller DKK - men listen er sikker i samme rækkefølge hver dag, så absolut cellereference kan nok bruges.
pt er det 7.47730691 - så der er lige det med punktum og komma som decimaladskiller, men mon ikke ecxel kan klare det selv?
Avatar billede Juul Forsker
04. maj 2020 - 15:38 #5
Jeg plejer at bruge Data > Hent fra internettet.
Indsæt https://www.valutakurser.dk/forex/details.aspx?id=233058 - find den rigtige celle og beregn ud fra den. Den burde du kunne opdatere i en "opdater alle", eller sætte en makro op til at opdatere, så får du frisk data - og du har lavet det selv :)