Avatar billede dorthe_lind Seniormester
21. december 2021 - 10:33 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Gøre rækker og kolonner tydeligere (større eller farvet)

Kan man ændre på tydeligheden af, hvor man er i arket?
Faneblade kan man ændre, men kan man også ændre række/kolonneangivelse og helst med en anden farve ved det aktive felt
- Enten ved fed skrift, anden farve, anden størrelse af kolonnebogstav og rækketal eller andet
Jeg har en kollega, hvor det på skærmen er svært for ham at se i hvilken række og kolonne, han befinder sig.....

Jeg har forsøgt mig mig med Visual Basic koden:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Excel.Range)
Cells.Interior.ColorIndex = xlNone
With ActiveCell
.EntireRow.Interior.Color = RGB(219, 229, 241)
.EntireColumn.Interior.Color = RGB(219, 229, 241)
End With
End Sub

MEN her forsvinder andre farver i arket, som han har brugt til at markere/huske med....

Gode forslag modtages gerne
På forhånd tak
Dorthe
Avatar billede ebea Ekspert
21. december 2021 - 11:19 #1
Der er en stump kode her, som kun markerer den aktive celle, med en farve.
Koden indsættes i selve projektmappens kode vindue (ikke i arkets).
farven kan du skifte i koden. Her er valgt Grøn.

Sub Workbook_SheetSelectionChange(ByVal Sh As Object, ByVal Target As Excel.Range)
Static xLastRng As Range
On Error Resume Next
Target.Interior.ColorIndex = 10
xLastRng.Interior.ColorIndex = xlColorIndexNone
Set xLastRng = Target
End Sub
Avatar billede dorthe_lind Seniormester
21. december 2021 - 12:00 #2
Ebea: Kan man gemme koden som standard eller som en kode-fil, man kan hente frem hver gang, man har brug for den?
Avatar billede dorthe_lind Seniormester
21. december 2021 - 12:03 #3
Ebea:
En lille/stor udfordring......
Såfremt man har andre farver i dokumentet, så fjerner koden desværre disse....
Hvordan forhindrer vi dette?
Avatar billede jens48 Ekspert
21. december 2021 - 12:09 #4
Hvis række 1 og kolonne A er ledige kan denne makro måske bruges. Skal lægges ind på arkets koder

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
Range("1:1").Interior.ColorIndex = xlColorIndexNone
Range("A:A").Interior.ColorIndex = xlColorIndexNone
Cells(Target.Row, 1).Interior.ColorIndex = 37
Cells(1, Target.Column).Interior.ColorIndex = 37
End Sub
Avatar billede dorthe_lind Seniormester
21. december 2021 - 12:20 #5
Jens48:
Også en mulighed, tak..... Og felterne (pånær række 1 og kolonne A) beholder deres formatering, super.....

Jens48 og Ebea:
Tusinde tak for gode bud, MEN er det slet ikke muligt at ændre formatering på selve overskrifterne (række- og kolonnenumrene?
Man kan måske vinde lidt ved at ændre "tema", men ellers????

På min skærm er bogstav og tal markeret med "fed" og en "understregning" ved henholdsvis række og kolonnetal, men ved min kollega kan man næsten ikke se disse.......
Avatar billede ebea Ekspert
21. december 2021 - 12:57 #6
#5 - Her er en lidt anden mulighed, som består af en minimal kodestump, og lidt betinget formatering, for at markere aktive celle, som du vil have den (farver).
Du kan se i den Linkede fil, hvordan det er opstillet, og hvor du så selv kan tilrette ;-)

https://www.dropbox.com/scl/fi/6x1wmmf01ba77btg2uurb/celle-markering.xlsm?dl=0&rlkey=tdp4g8f6q5tf7su76sca6xwo4
Avatar billede dorthe_lind Seniormester
21. december 2021 - 14:08 #7
Jeg er meget imponeret..... Utroligt hvad mulighederne er, smil...

Intet problem for mig...... Kan sagtens se mulighederne, men dog ikke sikker på, at min kollega kan navigere i dette, smil...

Havde håbet, at kunne finde en lettere løsning uden koder ;)
Hvor selve rækken og/eller kolonnen blev "markeret" (ikke cellerne). Ligesom man kan ændre fanerne med farve osv....
Skidt pyt.... I får tusinde tak for den fine hjælp. Jeg fik lidt gode fif i dag :)
Avatar billede ebea Ekspert
21. december 2021 - 14:24 #8
#7 - Og svaret er, at du kan ikke (din kollega) markere kolonner/rækker, uden en VBA løsning.
Excel gør det allerede nu, ved dels at markere/fremhæve selve cellen, og samtidig markere række nr. samt kolonne nr., ved hjælp af den markering i nummeringen som vises ved klik på en celle.