Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2006 - 23:47 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

købeloven for offentlige firmaer

hvordan er købeloven for offentlige firmaer hvis de køber en vare fx en computer stump ,den er defekt og man bliver ved med at klage over varen kan man så ikke bede om en kreditering af beløbet .

har i et link til det evt ?
Avatar billede miqe Nybegynder
30. juli 2006 - 23:50 #1
Avatar billede miqe Nybegynder
30. juli 2006 - 23:52 #2
Generelt kan siges, at vis de ikke kan udrette fejlen, bliver de nødt til enten at give dig en tilsvarrende eller bedre i bytte, eller også kan du få pengene tilbage.
Dette er deres valg.
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. juli 2006 - 23:56 #3
Hmmm....
Der er jo tale om business to business her, så mener ikke at købeloven, som vi kender den, gælder her.
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. juli 2006 - 23:59 #4
F.eks. gælder formodningsreglen ikke da denne er baseret på forbrugerkøb og ikke business to business køb.
Avatar billede miqe Nybegynder
31. juli 2006 - 00:04 #5
Hmm... Den overså jeg lige *g*
Hér er den rettet ind:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20030023729-REGL
Fra §42
§§ 42 & 43 er erhvervsrettet og gælder ikke forbrugere
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. juli 2006 - 00:04 #6
http://www.vending.dk/reklamationsret.html

Der er heller ikke noget der hedder 14 dages returret, da dette KUN er for privatkunder. I dit tilfælde skal der aftales returnering og typisk mod en dekort på 10-15% af prisen.
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. juli 2006 - 00:05 #7
Systemet er lukket grundet
»vedligeholdelse«
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. juli 2006 - 00:07 #8
Avatar billede miqe Nybegynder
31. juli 2006 - 00:09 #9
Jeg nåede lige ind og finde linket før de lukkede.
Mener det plejer at tage 15 minuter.
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2006 - 00:20 #10
dobler lige point op fra 15 med alle de svar i allerede er kommet med :-)
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2006 - 00:23 #11
betalingen hos det offentlige firmaet er efter aftale dvs mener netto 2-3 uger
Avatar billede miqe Nybegynder
31. juli 2006 - 00:35 #12
Det lyder ikke helt ved siden af.
Det væsentlige er både som forbruger og som erhvervsdrivende, at man får en udmelding fra dem, om hvornår fejlen vil være udbedret. Dette skal være inden for "Rimelig tid", hvilket ofte typisk modsvarer 2-3 uger.

De 14 dages returret for forbrugere, er fra dørsalgsloven og gælder ikke når man går hen i en butik og køber en vare. Butikken kan jo vælge at give kunden returret, hvilket også mange større butikskæder gør.
Avatar billede strych9 Praktikant
31. juli 2006 - 00:37 #13
Ahh ja. Jeg møder mange fra mindre firmaer på arbejdet som farer op i en spids når man fortæller dem at der altså ikke er 2 års reklamationsret på varer de har købt igennem et firma. Jeg fristes altid til at sige "det vil være en herlig dag når man kan købe ting til sig selv gennem sit lille firma, hæve moms og skattefordel OG være beskyttet som almindelig forbruger", men på den anden side er der vil ingen grund til at sparke ud efter dem, selv om nogen af dem godt nok er meget vedholdende og stride. :P  Nuvel, hvis det er et bare nogenlunde veletableret firma du har handlet med, så er der ikke noget at komme efter. Det er den garanti og service der er aftalt fra starten som gælder, og ikke købeloven for forbrugere.
Avatar billede miqe Nybegynder
31. juli 2006 - 00:42 #14
Med andre ord er følgende paragrafer i Købeloven sat ud af kraft når man ikke er forbruger:
§§ 5, 10 og 11, § 17, stk. 2, § 42, § 43, stk. 1 og 2, § 44, §§ 47-49 og 52-54
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2006 - 10:00 #15
firmaet er shg ,vi har sendt cpu´n retur (4500,-) med ønske om kreditering ,den kom retur med en regning på en 150,- for behandling af sagen .

den er købt i dec 2005 og vi har haft adskellige kvalitets bundkort hjemme men det spiller ikke sammen kompatiblitets mæssigt ,det er kort sagt ikke stabilt nok selvom alt er opdateret korrekt .

nu er den sendt retur igen med ønske om kreditering sammen med resten af maskinen dvs mb/grafik kort .

hvad er næste træk nu ?
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. juli 2006 - 10:06 #16
Ligger der en aftale retur omkring returnering?
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. juli 2006 - 10:06 #17
slet retur  :)
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2006 - 11:50 #18
der har aldrig været problemer før med returnering hos dem selv efter flere måneder .
Avatar billede strych9 Praktikant
31. juli 2006 - 21:16 #19
Hvis de har en fix-on-defect politik så må du respektere det. Frem for fix-on-possible-compatibility-issue, som egentlig ikke særlig mange tager sig af fordi det ville være økonomisk selvmord med den måde forbrugerelektronik laves og sælges på i dag.
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2006 - 20:13 #20
det bliver ikke bedre af de har med og ikke returnere det fulde beløb dvs har man købt en vare til 1000 dkr og 3 uger efter den er faldet til 800 så får man kun 800

det har vi lige oplevet .

generelt virker de øvre svar lidt kryptiske da jeg ikke kan se sammenhænget .
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
Computerworld tilbyder specialiserede kurser i database-management

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester