Data bør (også) være et aktiv fra CFO’ens synsvinkel

Klumme: Så var der den om HR-funktionen uden en liste over medarbejderne. En økonomidirektør uden overblik over finansielle aktiver, eller en logistikchef uden en lageroversigt. Utænkeligt. Fyringsgrund. Men når det kommer til data, så er ledelser og virksomheder som regel helt blanke. Det kommer vi til at lave om på.

Artikel top billede

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Da Pandora for nylig var ude i kurssving og turbulens, blev topledelse og bestyrelse bebrejdet på Børsens bagside.

Bestyrelsesformanden sagde på generalforsamlingen, at han ville ønske, han havde haft de nødvendige data til rådighed på kapitalmarkedsdagen, og at han havde haft en krystalkugle, der kunne forudse udviklingen i detailhandelen.

Da topchefen røg ud sidste år, talte han også om, at han havde manglet data.

Og så spørger Børsens kommentator: Men hvis I manglede data, hvorfor havde I så ikke sørget for at få dem?

Havde I som ansvarlig ledelse ikke indsigt i jeres forretning? Blev de nødvendige data holdt skjult for jer? Hvor er jeres ansvar som højt betalt ledelse blevet af?

Generelt problem

Jeg er ikke ude i et ærinde omkring ledelsen af Pandora specifikt.

Men for det første er jeg forrygende enig i kritikken, for ledelsen har også ansvaret for data.

Og for det andet mener jeg, at sprogbrugen i eksemplet peger på et større og mere generelt problem.

Vi snakker løs på bestyrelsesplan og i topledelser om digitale forretningsmodeller og disruption.

Buzzwords som AI og big data fyger gennem luften.

Men når det kommer til de faktiske investeringsbeslutninger i det virkelige liv, så er potentialet ved at bruge data dårligt understøttet.

Vi kan ikke se forskel på gode data og dårlige data, fordi de ikke er beskrevet som alle andre aktiver.

Den manglende monetarisering og begrebsliggørelse af data er et fænomen, som også CFO’er kommer til at lave om på.

Hvor er data i årsregnskabet?

Har du nogensinde set en økonomisk balance, hvor data (ikke forstået som patenter, varemærker mm.) indgår som et værdisat aktiv?

De fleste virksomheder har bedre styr på deres toiletter som aktivmasse end på deres data.

Dette fravær af en formel anerkendelse af data i virksomhedernes bogføring og årsregnskaber har naturligvis en række negative implikationer for investeringsviljen i digital infrastruktur og forretning.

Data er for så vidt helt usynlige set i CFO’ens perspektiv, selv om de på mange områder udgør selve hverdagen, når analytikere og økonomifolk leger med dem i Excel.

Andre aktiver passes, plejes og måles og evalueres. Men data sejler rundt uden struktur og registrering.

Naturligvis i skærende kontrast til floromvunden tale om at ”data er den nye olie”.

En af misforståelserne er, at data først er noget værd, når man sælger dem.

Det er som bekendt slet ikke tilfældet, for data kan være nøglen til automatisering, effektivisering, partnerskaber, innovation – kort sagt – konkurrenceevne.

Infonomics er fremtiden

Douglas B Laney fra Gartner Group, mener at vi har brug for en ny faglig disciplin kaldet ”infonomics”.

Altså en applikering, genopfindelse og integration af hele den økonomiske værktøjskasse på data og information.

Denne disciplin vil handle om at monetarisere, måle og styre virksomheders dataressourcer.

For at forstå og bestemme værdien af data eller information må CFO’en kigge på relevans, validitet, fuldkommenhed og aktualitet omkring data.

Laney opstiller ligefrem matematiske formler, som bestemmer den forretningsmæssige værdi af data som en funktion af disse begreber. Det kommer ”infonomics” til at handle om.

Tænk hvis CFO, topledelse og bestyrelse havde en glødende interesse for data management.

Det er den naturlige konsekvens af at tro på en digital fremtid i bredeste forstand.

Indtil videre er det bare lidt mere sexet at snakke om kunstig intelligens end rent faktisk at forvalte sin egen dataressource som om det var en værdiskaber.

Mit bud: Om ikke ret længe bliver CFO’er fyret for at tillade lemfældig omgang med data i organisationen.

Og det er ikke på grund af brud på GDPR-beskyttelsen af persondata.

Det er simpelthen for ikke at drive forretningen ordentligt.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S