IDC: SaaS-markedet eksploderer de kommende år

IDC forventer, at markedet for software gennem netstikket kommer til at gennemgå en kraftig vækst de kommende år.

Artikel top billede

Markedet for SaaS, hvor software bliver solgt som en service på nettet, vil de kommende år gennemgå en kraftig vækstbølge ifølge en ny analyse fra IDC.

Således forventer IDC, at omsætningen på SaaS-produkter vil stige fra 75 milliarder kroner i 2009 til over 233 milliarder kroner i 2014, skriver IDG News Service.

Samtidig forventes det, at over 85 procent af de nye leverandører vil fokusere på SaaS-tjenester.

Ændret betalingsform

Udover, at SaaS er en anderledes måde at køre programmer på, er det også markant anderledes på betalingsfronten, hvor kunderne typisk betaler via et abonnement i stedet for at købe et software-produkt én gang.

Derfor forventer IDC også, at omsætningen på almindeligt solgte programmer allerede i år vil falde over med 40 milliarder kroner.

Grunden til, at virksomhederne i større grad vælger SaaS-løsninger, er, at det er hurtigere at implementere, de undgår at skulle købe og vedligeholde hardware såsom servere, og det er nemmere at opgradere.

Når det gælder brugen af SaaS, har amerikanerne indtil videre ført an med en andel på cirka 74 procent af det samlede SaaS-marked, men i 2014 forventes USA's andel at være reduceret til 54 procent.

Pas på dine data

Der er dog nogle klare overvejelser, der skal tages op, inden virksomheder kaster sig ud i brug af SaaS-løsninger.

Blandt andet har analyse-firmaet Altimeter Group lavet en rapport, der belyser nogle af faldgrupperne på SaaS-området, skriver IDG News Service.

For det første skal virksomheder sørge for, at de ejer og har uhindret adgang til deres egne data.

En anden fare kan være uforudsete omkostninger for ekstra data-lagring. Blandt andet står der i rapporten:

"SaaS klienter finder ofte ud af, at det, der er sat af til lagring, ikke er nok i forhold til, hvad de reelt skal bruge. De er så afhængige af produktet og med tiden kan køb af ekstra lagring blive den største omkostning."

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S