Sådan sælger du dyre løsninger i din butik

Klumme: Med lidt frækhed og omtanke kan du sælge dyre produkter til personer, som er kommet ind på dit website ved en fejl.

Artikel top billede

Der er mange, der tror, at man ikke kan sælge meget dyre og/eller komplicerede produkter som konsulentydelser, biler, større ferierejser m.m. i en e-butik, og det er både rigtigt og forkert.

Det er naturligvis de færreste, der lige kommer ind på ens hjemmeside, bestiller varen og betaler den sådan uden videre, men kimen til et salg kan man nemt plante.

For det første skal man huske på, at mange mennesker simpelthen rammer ens website ved en fejl. De søger på et eller andet, kommer ind på ens website og kan måske komme derind fuldstændig uforvarende.

Mange af dem er selvfølgelig totalt uinteressante.

De kan blive til gode kunde

Men nogle af dem kan jo godt for eksempel være i markedet for at købe en ny ferierejse på et tidspunkt eller et nyt køleskab eller en konsulentydelse.
 
Andre er bare nysgerrige og har måske ikke brug for varen lige nu eller har ikke pengene til den p.t. Men det kan jo nemt ændre sig hen ad vejen, så de på langt sigt blive gode kunder.

Så det er interessant at holde kontakten med dem. Man kan godt lave et call-to-action, der siger "kom og køb min ydelse".

Men en eller anden, der helt tilfældigt ryger ind på en hjemmeside for konsulentydelser, køber næppe for 300.000 kroners sælgertræning eller lignende.

Derfor er det utrolig vigtigt at give brugeren en mulighed for at holde kontakten.

Der er flere forskellige måder at gøre det på.

Den letteste er i realiteten at tilbyde folk et nyhedsbrev på et synligt og prominent sted på websitet. Det holder dig "top of mind", og den dag kunden skal bruge din ydelse, så har du en god chance for at blive leverandøren.

En anden metode er at tilbyde folk at få noget gratis information tilsendt. Man kan for eksempel sætte en "Splash" på forsiden med teksten "Få gratis uforpligtende information tilsendt".

Når brugeren trykker på den, vil hun for eksempel kunne vælge mellem at "Bliv ringet op" eller "Få gratis information tilsendt".

Lad dem tro, at en medarbejder udfører arbejdet

De fleste brugere vil vælge at få gratis information tilsendt, og man beder dem så indtaste navn og e-mail-adresse.

Hvis man er snedig, sætter man et smart system op, der automatisk sender en PDF med den ønskede information ud, men kun i almindelig kontortid.

Det giver illusionen om, at en medarbejder rent faktisk laver arbejdet.

Slut af med venlig besked

I mailen med den medfølgende PDF, kan man så bruge kundens navn for at gøre den mere personlig og slutte af med et "Jeg håber, det er interessant for dig, og jeg kontakter dig en af dagene for at sikre mig, at du har fået det, med venlig hilsen Hans Olsen".

Det skal nok få kunden til at læse det, og hvis du er "hard core," så slår du kundens domæne op og ringer til vedkommende uanset om hun har bedt om det eller ej.

Det er lidt frækt, men det sælger rigtig godt, skal jeg hilse og sige

Så jo, det kan godt lade sig gøre at sælge større løsninger, man skal bare være lidt fræk!

Martin Thorborg er medstifter af Spamfighter, administrerende direktør og stifter af Amino.dk samt forfatter til bogen E-pusher.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S