I kølvandet på TDC Hostings aftale med Microsoft om salg af it-gigantens online-produkter peger direktør Per Andersen fra analyseinstituttet IDC Nordic på, at en aftale af den størrelsesorden både er forventelig og fornuftig.
"TDC's og andre teleoperatørers mangeårige ambitioner om at komme ind på it-markedet sker nu. For cloud-services og -markedet er jo nyt og hastigt voksende, og det kan man jo ikke ligefrem sige om det traditionelle telemarked, hvor vækstraterne er meget mindre," siger Per Andersen til Computerworld.
"Det virker jo eksempelvis mere logisk, at teleselskaberne går ind på cloud-markedet frem for, at el-selskaberne begynder at sælge bredbånd. Det skyldes, at teleselskaberne har infrastrukturen til at hoste data i skyen," siger Per Andersen og forklarer, at flere teleselskaber givetvis vil følge i hælene på TDC Hosting.
Læs også: Er banker og teleselskaber de nye cloud-udbydere?
Spred æggene i flere kurve
IDC-direktøren peger på, at det også er yderst fornuftigt, når TDC Hosting-direktør Jesper Bak Olesen pointerer, at det danske hosting-selskab ikke udelukkende går efter Microsoft-salg.
Selskaber som Google, IBM og andre sky-spillere er også velkomne til at bruge TDC-datacentret som kanal til at få afsat deres cloud-produkter.
"Teleselskaberne vil ikke lægge alle æg i én kurv, og vi vil generelt se mere til den slags kanal-strategier mellem store spillere. Forretninger fungerer nu bedst, når kunder og sælgere er i dialog," forklarer Per Andersen, som derfor også er positivt indstillet over, at TDC Hosting tilbyder dansk support med i Microsoft-pakken.
Integrationsdebat i skyen
Selv om IDC vurderer, at teleselskaberne i mange sammenhænge er en perfekt kanalpartner til store it-selskaber, så halter samarbejdet muligvis på ét punkt.
"Man skal huske på, at TDC og andre teleselskaber nok ikke er de største systemintegratorer mellem cloud- og offline-produkter, og det er noget, der optager virksomhederne i høj grad," siger Per Andersen.
Bekymringerne omkring systemintegration henter Per Andersen i IDC's egne analyser og interviews med erhvervsledere, der i mange tilfælde efterspørger netop integrationen.
"Det er jo godt, at man meget prisbilligt kan købe en genial service ude i skyen, men hvordan får man den til at fungere sammen med resten? Derfor kunne der sagtens opstå et marked for den slags systemintegrationer på tværs af applikationerne," lyder det fra Per Andersen.