Fiber i Norge er et rent blodbad

Et forsøg på at bygge en fiberinfrastruktur i Norge er endt i stribevis af regnskaber med rød bundlinje. Forretningen hænger simpelthen ikke sammen, forklarer analytiker.

Artikel top billede

Røde tal. Næsten over hele linjen.

Det er status i den norske fiberbranche.

Teleanalytiker Tore Aarønæs fra analysefirmaet Norsk Telekom fortalte i går om tilstanden i den norske fiberbranche på bredbåndskonferencen Nordic Broadband Forum 2010 i Bella Center i København.

Hans firma har gennemgået regnskaberne i den norske fiberbranche, og ifølge Norsk Telekoms analyse kører kun tre til fire af de 75 norske fiberselskaber med positiv drift.

"De profitable fiberselskaber er dem, der graver fiberen ned og udlejer den," forklarede Tore Aarønæs.

Med de mange røde resultater minder de norske tilstande om de danske, hvor det også har vist sig svært for en række fiberselskaber at tjene penge. MidtVest Bredbånd gik konkurs sidste år, mens millionerne fossede ud af selskabet Dansk Bredbånd, inden det blev solgt i midten af juni.

Norske fiberselskaber forregnede sig

Tore Aarønæs forklarede, hvordan de norske fiberselskaber ofte har fejlvurderet prisen for at koble en kunde på, ligesom de overså, at bredbåndspriserne og dermed også omsætningen per kunde ville falde.

Blandt andet havde de norske fiberselskaber beregnet, at det ville koste 20-30.000 kroner at koble en bruger på, men ofte endte det på 50.000 kroner eller derover. Samtidig faldt bredbåndspriserne.

"Det virker simpelthen ikke. Man skal ikke have læst økonomi for at regne det ud," sagde Tore Aarønæs.

Han henviste til et regnestykke, hvor et fiberselskab tager 100 kroner per måned. Det bliver til 1.200 kroner på et år, hvoraf halvdelen går til indhold. Det vil sige, at 600 kroner er tilbage til at forrente investeringen - de 50.000 kroner.

"Det er fint for kunderne, men det er ikke fint for
aktionærerne," fortalte han.

Nordic Broadband Forum 2010 fortsætter i dag, onsdag, hvilket er konferencens anden og sidste dag.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse