Optikerkæden Synoptik har svært ved at se en enestående årsag til, at der i går blev sendt omkring 30.000 spam-mails om synskontroller fra fortiden - mere nøjagtigt i 2008 og 2009.
Læs også: Synoptik spammer 30.000 danskere med fortids-mail.
Synoptiks it-chef, Thomas Fischer, forklarer til Computerworld, at optikerkæden er i gang med at sætte en ny version af sit webbooking-system i drift til den svenske afdeling af Synoptik.
I forbindelse med det arbejde er der ved en fejl skudt gamle kontrol-aftaler af sted til personer, der havde et kundeforhold med Synoptik i 2008 og/eller 2009.
"Der er sket en fejl, og vores kunder har i bedste fald ignoreret mailen, og er i værste fald blevet irriteret. Det er heller ikke godt nok," siger Thomas Fischer i sin mobiltelefon fra Holland, hvor han befinder sig på en konference.
Har gamle data liggende
Han forklarer, at Synoptik grundet journalforpligtelse har dokumentationen for kunde-indkaldelse til synskontroller liggende, ligesom optikerkæden eksempelvis også har resultatet af synsundersøgelse fem år tilbage i tiden på lager.
I nuværende stund erkender Thomas Fischer over for Computerworld, at han ikke har det helt store overblik over situationen fra Holland.
Han har dog beordret arbejdet med udrulningen af det svenske booking-system stoppet, indtil der er klarhed over, hvad der er årsagen til auto-udsendelsen af 30.000 mails til tidligere og nuværende kontakt-linse-kunder.
I kølvandet på udsendelsen af de forældede indkaldelsesmails har Synoptik sendt en undskyldnings-mail til alle de berørte modtagere af den første servicemeddelelse.