Artikel top billede

(Foto: gratis /)

Du skal tænke globalt - men hænge din hat lokalt

Klumme: Den globale trend er ikke ensbetydende med, at vi ikke skal agere lokalt!

Mange virksomheder - både danske og internationale - øger fokus på verdensmarkedet.

Det væsentlige er, at man gør det med et lokalt afsæt - for man bliver ikke "ægte global" uden også at være "ægte lokal".

Store koncerner har gennem tiden forsøgt sig på den globale markedsplads, men med begrænset held og udbytte, fordi man måtte overlade en del af ansvaret - og dermed også en del af forretningen - til eksterne udenlandske partnere, der selvsagt også har egne agendaer.

Skaber utryghed

Det skaber utryghed både internt og eksternt, når koncernen er sammensat og dermed ikke har det fulde overblik og ansvar - og det betyder, at både kunder og medarbejdere mister interessen og engagementet.

Kort sagt: Er man ikke til stede lokalt, fungerer strategien ikke globalt.

Når vi opruster globalt, er det fordi, verdensmarkedet repræsenterer nye muligheder for vækst, udvikling og innovation.

Men det er også fordi, vi har mulighed for at styrke vores kompetencer, så vi bliver stærkere lokalt.

Der er både fordele og ulemper ved at vokse på globalt plan og samtænke processer og værktøjer på tværs af landegrænser, og jeg kan sagtens forstå, hvis nogle medarbejdere - både i Danmark og i andre lande - bliver bekymrede for at forsvinde i mængden, når grænserne bliver udvisket.

Lokalt kundefokus er afgørende

For der er risiko for at glemme de nære relationer, og derfor er og bliver det vores fornemste opgave at bevare vores solide lokale kundefokus.

Det er det, vi lever af.

Samtidig mener jeg også, at det er til medarbejdernes absolutte fordel, når vi opruster globalt og udvider rammerne med nye internationale samarbejder og større og mere komplekse projekter.

Det højner vores niveau og sikrer den enkelte adgang til helt unik sparring med kolleger verden over - og den slags fordele skal vi som ledere gøre medarbejderne opmærksomme på.

Sådan skal medarbejderne være

En international udvidelse eller en ny global koncernstrategi kræver meget af medarbejderne.

De skal være fleksible og have lyst til at arbejde internationalt og på tværs af faggrænser.

Og det kræver tilvænning, uddannelse og frem for alt information.

Ud over uddannelse og bredere erfaring giver den globale tilgang til strømliningen af interne arbejdsprocesser medarbejderen den tryghed, at når man skal samarbejde med en engelsk eller italiensk kollega, ved man, at arbejdsgangen er den samme.

Ligesom det er rart at vide, at vi har andre markeder at trække på, hvis hjemmemarkedet i en periode virker mættet.

Det giver ro i maven - og plads til personlig og faglig udvikling.
Man skal finde balancen
Målet er naturligvis at finde balancen mellem at være en tung global spiller med strømlinede værktøjer og arbejdsmetoder - og samtidig give plads til gode lokale initiativer, der skaber værdi og grobund for nye samarbejder.

Med en koncernstrategi, der er baseret på en ny global virkelighed, arbejder vi i Columbus IT ud fra tesen om, at relationerne skaber resultaterne.

Og når vi for eksempel sender vores folk på internationale træningskurser, er det naturligvis med ønsket om at uddanne dem, men i lige så høj grad med forventningen om, at de får skabt kollegiale relationer, der gør dem i stand til at trække på hinandens kompetencer.
 
Videndeling på tværs af en stor organisation er ikke en selvfølge - den kommer af gode relationer.

Vi kender det fra os selv, når vi spørger sidemanden til råds i stedet for at forstyrre eksperten i kontoret længere nede ad gangen.

Den globale markedsplads

Uanset hvordan vi vender og drejer det, er vi er en del af den samlede globale markedsplads, og det skal vi udnytte - i smuk kombination med vores lokale traditioner. Vi siger ikke farvel til det lokale, fordi vi investerer globalt.

Så ingen grund til bekymring.

Jo, vi er globalt orienterede, men vi hænger vores hat på de solide lokale kræfter, der skaber resultaterne.

Steen Hagengaard er administrerende direktør i Columbus IT.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere