Unified communications: Sådan fungerer det

Ved at smelte telefoni, mail, chat, video og kalender sammen kan man optimere virksomhedens kommunikation. Få en introduktion til unified communications.

Artikel top billede

(Foto: Tegning: Lene Sekjær)

Unified communications er noget af det nærmeste, man kommer på at hælde gammel vin på nye flasker i it-branchen.

Det skal ikke opfattes som en negativ karakteristik. Tværtimod.

Ser man på komponenterne i en UC-løsning, vil man nemlig opdage, at der er tale om velkendte teknologier, der er sat sammen på en ny og berigende måde.

Unified communications handler om at integrere de forskellige kommunikationskanaler, så brugerne får en langt mere sammenhængende oplevelse og et bedre overblik over, hvordan de bedst kommer i kontakt med kollegerne på et givent tidspunkt

Ved at flette telefoni, mail, chat, video og kalender sammen, er UC-løsningerne i stand til at guide brugerne i dette valg og samtidig øge samarbejdsmulighederne.

Eksempel et:

Bruger A ønsker at komme i kontakt med Bruger B. Via chat-applikationen kan A se, at B ikke sidder på sin pind. Derfor ringer A til B's telefon direkte fra en applikation på computeren, en softphone (IP-telefoni).

B har viderestillet sin skrivebordstelefon til sin mobil, så opkaldes automatisk sendes videre.

Mobilen bliver dog ikke taget, og derfor ligger A en telefonbesked. Den besked kan B enten aflytte i sin mail-indbakke eller direkte på telefonen.

Eksempel to:

B kontakter A via sin chat-klient for at diskutere en Powerpoint-præsentation, som A ringede om i første omgang.

B har dokumentet åbnet på sin egen maskine og vælger nu at dele sit skrivebord med A, så begge kan se dokumentet og føje til og fra i real-time.

Det bliver dog lidt besværligt med alle de chat-beskeder frem og tilbage, så derfor åbner B en videosamtale, så de kan diskutere ansigt til ansigt, mens de i fællesskab arbejder på dokumentet.

De nævnte scenarier lader sig gøre i den virkelige verden, når de kommunikations-kanaler, der tidligere levede en silo-tilværelse, bliver i stand til at tale sammen.

Ofte anvendes der IP-telefoni som den underliggende platform, og UC er derfor for mange, der allerede har investeret i IP-telefoni, et naturligt skridt videre.

UC er ikke den dybe tallerken


Som det er tilfældet med mange nye it-trends, har også UC til tider været blæst lige voldsomt nok op.

Der er, som projektchef hos Devoteam, Ole Hoffmann, tidligere at udtalt til Computerworld en risiko for, at business-casen ikke holder

"Jeg er kritisk over for unified communications, fordi jeg synes, at vi i øjeblikket er der, hvor det er mere leverandørstyret end behovsstyret. Man ser ofte med nye teknologier, at den forretningsmæssige virkelighed halter efter, og det varer et stykke tid, før vi finder ud af, hvad det egentlig er, vi kan bruge det til," har Ole Hoffmann tidligere forklaret.

Han understregede dog ved samme lejlighed, at der bestemt ligger interessante muligheder i UC-løsningerne, men at vi "mangler at se, at det bliver tilstrækkeligt brugervenligt."

Det er nok ikke helt urimeligt at sige, at UC som opfindelse ikke er på niveau med den dybe tallerken.

Til gengæld kan de funktioner, der ligger i UC, gøre det en hel del lettere at overskue, hvad der er på menuen.

Hold øje med kollegerne

Et eksempel på det er de såkaldte "presence"-informationer, der hele tiden oplyser, hvilke personer, der er tilgængelige.

Med den information ved hånden kan man undgå mange ubesvarede opkald og forstyrrende chatbeskeder.

Samtidig er hensigten med UC også at føre mere kommunikation over på chat frem for e-mails, som flere undersøgelser har vist kan være lidt af en tidsrøver.

Der er også mulighed for at integrere med eksempelvis intranettet, så man direkte i softphone-klienten kan søge efter kompetencer og dermed få fat i den rette person i første forsøg.

Eller at man, når man sidder med en sag i ESDH-systemet, kan se, hvem der tidligere har arbejdet med den - og kontakte personen direkte fra sags-systemet med et enkelt klik.

Det er ikke features, der ændrer alt i en organisation, men det er den slags muligheder, der potentielt kan gøre dagligdagen en hel del lettere og øge produktiviteten.

Højt på investeringslisten

Analyseselskabets IDC's seneste opgørelse over it-chefernes investeringsliste viser, at UC er faldet ned på en sjetteplads efter at have ligget på en tredjeplads for blot et par år siden.
Istedet er en ny kategori som collaboration er rykket direkte ind på tredjepladsen.

De to ting hænger dog tæt sammen, i det man ofte er nødt til investere i unified communications for at kunne udnytte collaboration-værktøjerne til fulde.

"Men tidligere har UC-markedet været præget af vækstrater på 20-30 procent, og det vil det ikke blive ved med at være," påpegede Brian Troelsen for nylig for Computerworld.

IDC vurderer, at det er Microsoft og Cisco, der er dominerende på UC-markedet, mens selskaber som Aastra, Avaya, IBM, Siemens og Alcatel-Lucent ligger i laget lige under.

Det billede stemmer fint overens med Gartners vurdering af markedet, som er præsenteret i figuren herunder.


Sådan ser UC-markedet ud ifølge Gartner.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Himsa II K/S

    Medarbejder til ordrehåndtering

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Business Cloud Engineer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job