Vi prøvekører Toshibas 3D-tv uden briller

Japanerne vil give os den tredje dimension hjemme i stuen - helt uden klodsede 3D-briller. Vi har prøvet den nyeste fladskærm fra Toshiba.

Las Vegas, CES: 3D er alle vegne, og selvfølgelig er CES-messen i Las Vegas propfyldt med 3D-skærme alle vegne.

Der er stort fokus på 3D-brillerne, og mens vi eksempelvis ser LG tilbyde én brille, der virker med alle firmaets produkter, så er Samsung stolt af sine helt nye briller, der angiveligt er verdens letteste.

Men hvorfor overhovedet finde sig i brillerne? Toshiba har demonstreret en række forskellige skærme, der er i stand til at vise de tre dimensioner helt uden briller.

Vi kastede os straks over firmaets 56- og 65-tommer store prototyper, der blev vist frem i et aflukket lokale.

Stuealtrene er i stand til at skabe den tredje dimension ved hjælp af en speciel film, der placeres ovenpå panelet. Effekten er mere subtil end med aktive eller passive briller, og den er helt klart tilstede. Firmaet viste en trailer fra Final Fantasy, der kørte i loop, og der var rent faktisk nogle punkter i videoen, hvor 3D-effekten var rigtig god.

Desværre er teknologien stadigvæk noget umoden. Du skal stå lige foran skærmen for at få den bedste oplevelse, og du må ikke lægge hovedet på siden eller bevæge dig for meget rundt.

Ikke desto mindre, så hører vi snak i krogene om, at Toshiba vil sælge fladskærme med teknologien i Europa i løbet af i år og 2012. Der er nu ingen tvivl om, at teknologien skal modnes over flere generationer, før vi har noget, der reelt er brugbart og ikke ender med at give en massiv hovedpine.

Under alle omstændigheder, så er brilleløs 3D på vej.

Her er en video af Toshibas 3D-fladskærm på 56 tommer:

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra NetNordic

    De danske virksomheders kritiske infrastruktur er under pres

    Geopolitiske spændinger og NIS2-direktivet gør det stigende nødvendigt at have styr på sikkerheden omkring sin IT-infrastruktur.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S