Sådan arbejder du online med Word

Med Microsoft Office Web Apps og Mobile Apps er det muligt at få adgang til og arbejde med dine dokumenter online. Du behøver endda ikke at have Microsoft Office installeret.

Sådan arbejder du online i dine Office-dokumenter

Microsoft Office Web Apps er ikke tænkt som en konkurrent til internetbaserede Office-kloner, som for eksempel Google Apps.

I stedet er det ment som et supplement til den traditionelle programpakke Microsoft Office, der kan anvendes, hvis du har behov for at få adgang til dine dokumenter fra en computer uden Microsoft Office installeret.

Det kunne for eksempel være fra en internetcafe eller en computer i en lufthavn eller en hotellobby.

Web Apps er også velegnet, hvis du skal samarbejde med folk, der ikke anvender Microsoft Office. For rent faktisk er det nu muligt, at flere kan arbejde samtidig i det samme dokument, og her giver Office Web Apps dig muligheden for, at du kan invitere venner eller forretningspartnere uden Microsoft Office til at åbne og arbejde i det samme dokument som dig selv.

I kan så enten vælge at arbejde i hver jeres del af dokumentet eller diskutere ændringerne undervejs over telefonen eller hen over bordet.

Faktisk kan du også tilgå dine Office-dokumenter fra din mobiltelefon, hvis du anvender en mobiltelefon, der understøtter Microsoft Office Web Apps.

Så kan du åbne dokumentet på mobilen og læse og foretage mindre rettelser i det - andet tror vi altså ikke, det er muligt at overskue på sådan en lille skærm.

Hvornår skal jeg bruge hvad?

Hvis du allerede har Microsoft Office 2010 installeret på computeren, hvad skal du så med de to andre platforme, og hvornår giver det mening at bruge hvad i hverdagen.

Lad os tage et eksempel. Du og dine studiekammerater er ved at skrive en rapport eller et speciale. I har valgt at dele dokumenterne til projektet ved hjælp af Windows Live SkyDrive.

Herfra kan I åbne dokumenterne og arbejde med dem i de respektive Microsoft Office-programmer. Til at skabe og håndtere de relativt store og ret komplekse dokumenter med fodnoter, sidehenvisninger, stikordsregister og indholdsfortegnelse anvender i den udgave af Microsoft Word, der er installeret på computeren.

En opgave for Web Apps

På et tidspunkt er du på besøg hos din familie til noget komsammen og har naturligvis ikke slæbt din bærbare med til det, selvom du skal overnatte der til om søndagen. Men samme weekend sidder et par af dine studiekammerater og gennemskriver jeres rapport og til deres store rædsel opdager de, at der mangler et meget centalt afsnit, som du er den eneste, der kan skrive. Og da projektet skal afleveres om mandagen, kan du ikke nå at skrive det ind, når du kommer hjem.

Studiekammeraterne kontakter dig med det dårlige budskab, og du aftaler med din moster, at du lige låner hendes computer.

Det er tydeligvis en pc, der primært bliver brugt til underholding og surfing på internettet, for der er ikke installeret Microsoft Office eller andre seriøse programmer på den overhovedet.

Men det lader du dig ikke slå ud af. Du logger bare ind på jeres fælles SkyDrive, hvor projektdokumenterne ligger gemt og vælger at åbne det dokument, du skal tilføje noget i med Microsoft Office Web Apps, der er en integreret del af Windows Live SkyDrive - eller rettere bliver det, når Microsoft frigiver produktet i forbindelse med lanceringen af Microsoft Office 2010.

Nu åbnes dokumentet i Microsoft Word Web Apps. Web Apps-udgaven af Word mangler de lidt mere avancerede funktioner, som for eksempel muligheden for at indsætte stikord, spore ændringer i dokumentet eller oprette indholdsfortegnelse.

Men til almindelige redigerings- og formatteringsopgaver er det ganske glimrende, og du kan både anvende typografier og indsætte tabeller, billeder og clipart i Web Apps-udgaven af Word.

Det er også alt, hvad du har behov for til at få løst din opgave, og i løbet af en times tid har du fået tilføjet det manglede afsnit og kan stolt sms'e til studiekammeraterne.

Opgave for Mobile Apps

Men jeres trængsler er ikke forbi endnu. Dagen efter, hvor du er taget med din familie til din farmors 85 års fødselsdag, er den gal igen.

Denne gang har studiekammeraterne valgt at ændre på konklusionen, og derfor vil de gerne lige have din velsignelse til den nye ordlyd, inden de lukker rapporten helt.

Så midt under hovedretten tikker en sms ind, hvor de beder dig læse konklusionen igennem og komme med eventuelle kommentarer.

Efter maden smutter du lige en tur udenfor, logger på SkyDrive fra din mobil og åbner dokumentet med konklusionen i Mobile Apps-udgaven af Word.

Da du har læst den ændrede konklusion og tænkt lidt over det, sender du en sms, der siger, at den nye ordlyd er meget bedre. Så kan de få gjort rapporten klar til aflevering, og du kan gå tilbage til festen.

Der, hvor du er

Som det fremgår af det lidt vel tænkte eksempel herover (hvem katten har nogensinde fået lov til at tage til familiekomsammen, når der skulle afleveres en rapport), så er det primære formål med Microsoft Office Web Apps og Mobile Apps at gøre det muligt for dig at arbejde med dine dokumenter, regneark og præsentationer uanset hvor du er.

Hverken Web eller Mobile Apps kan klare de mere krævende opgaver som eksempelvis stikordsregister og fodnoter i Word, pivottabeller i Excel eller at tilføje diasovergange i PowerPoint, det kræver stadig, at du har Microsoft Office installeret på computeren.

Men har du ikke brug for de mere krævende funktioner til den opgave, du skal løse, kan du komme rigtigt langt bare ved at anvende Microsoft Office Web Apps.

Samarbejd med andre online

En anden anvendelse er, hvis du skal arbejde sammen med andre, der ikke har Microsoft Office installeret eller ikke lige er ved en computer, der har det. Ligger det dokument, I skal arbejde sammen om, enten på Windows Live SkyDrive eller på Microsoft SharePoint, er det muligt at åbne det i Web Apps direkte i browser-programmet - og det kan I faktisk gøre begge to samtidig.

Så snart I arbejder flere i det samme dokument, opdateres dokumentet med de rettelser, de andre har foretaget, hver gang du gemmer dine ændringer. Det betyder, at du løbende kan følge med i, hvad de andre laver, ligesom de kan tage højde for dine rettelser og tilføjelser undervejs.

Dokumentet bliver med andre ord meget mere levende, og har I behov for det, kan I snakke sammen om ændringerne, mens I foretager dem - eller bare arbejde i hver jeres del af dokumentet og så følge med I, hvor langt de andre er kommet undervejs.

Gratis del af Windows Live-platformen

For den almindelige forbruger bliver Windows Live SkyDrive den platform, der tilbyder Microsoft Office Web Apps. Det bliver gratis at benytte, og skal du skrive en festsang sammen med kusine Bente i Hobro, kan I klare det uden at sende sangen frem og tilbage som mail. Du giver hende bare adgang til dit SkyDrive eller lægger sangen ud i den offentlige mappe på SkyDrive, så kan hun åbne den og skrive de vers ind, som hun har eller rette op på dine versefødder, hvis det er det, der skal til.

For den professionelle bruger, bliver det naturligvis Microsoft SharePoint 2010, der bliver platformen - både for samarbejde ved hjælp af de traditionelle programmer, men også for Web Apps og Mobile Apps. Det vil give den enkelte medarbejder større handlefrihed og gøre det lettere at arbejde på farten eller kunne klare situationer, hvor det er nok bare lige at kunne slå noget op i et dokument, foretage en simpel beregning i et regneark eller lige tjekke sine notater i OneNote. Det kan gøres enten fra en lånecomputer eller ved hjælp af en mobil med Office Mobile Apps.

Bedre end konkurrenterne

Selv om Microsoft klart har meldt ud, at Microsoft Office Web Apps på ingen måde er ment som en konkurrent til Google Apps og andre Office-lignende programmer i skyen, og selvom Web Apps mangler en del af den funktionalitet , du finder i de rigtige Office-programmer, så er det vores indtryk her på redaktionen, at Microsof Office Web Apps er langt bedre end konkurrenterne.

Web Apps virker og ser ud som Microsoft Office, det anvender samme brugergrænseflade som Microsoft Office 2007 og 2010 og mange af de ting, du savner i de konkurrerende produkter, er med som standard i Office Web Apps. Således kan du arbejde med tabeller, SmartArts, billeder og så videre på nøjagtig samme måde, som du er vant til fra "de rigtige" Microsoft Office-programmer.

Endelig virker Microsoft Office Web Apps meget mere helstøbte og uden de samme underlige tiltag, som man kan opleve hos konkurrenterne - eksempelvis at genvejsmenuen mangler de sidste to-tre kommandoer, fordi de ligger under kanten på browser-vinduet.

Mere om samme emne

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job