Se hvem i verden, der laver allerflest Google-søgninger

De kreative folk hos Google har eksperimenteret lidt, og resultatet er en interaktiv open-source-globe, der kan illustrere alverdens data.

Med den konstante udvikling af browserne bliver grænserne for, hvad man kan bruge dem til også hele tiden rykket.

Det er især søgegiganten Google flittig til at udnytte. Denne gang har det såkaldte Google Data Arts Team udviklet en ny måde at se fordelingen af internetsøgninger rundt om på kloden.

Forestil dig et klassisk pindediagram, som det kendes fra folkeskolen. Forestil dig det så i 3D og spredt ud over en stor, mørk klode med verdensdelene indtegnet. Så har du den nye Google Search Globe, som selskabet netop har præsenteret på sin egen blog.

Udnytter ny webteknologi

Folkene bag har brugt WebGL-teknologien til at kreere siden.

Det er en ny teknologi til moderne browsere, der udnytter computerens hardware til at generere hurtig 3D-grafik.

Derfor skal du også bruge en browser, der understøtter WebGL, for at se eksperimentet. Det gør for eksempel Firefox 4, den nyeste Google Chrome eller Internet Explorer 9.

Da grafikken er en smule krævende, skal du heller ikke regne med at kunne trække den på din netbook eller halvgamle bærbare.

Åben for videreudvikling

Ud over fordelingen af Google-søgninger kan man også se en globe med befolkningsvæksten rundt omkring i verden.

Og forhåbentlig vil vi fremover se flere forskellige visualiseringer af geografisk data.

Google har nemligt lagt koden ud til frit brug, så alle kan tilføre deres egne data og skabe nye kloder.

Hvis du ikke lige ligger inde med spændende data eller har den tekniske snilde til at udføre den procedure, kan du i stedet tjekke nogle af de andre smarte måder, som den moderne browserteknologi er blevet udnyttet på.

Se for eksempel, hvordan du får 3D-visning i Google Maps, eller se andre eksempler på fremtidens hjemmesider.

Du kan også læse om et andet Google-projekt, hvor billeder fra dit barndomshjem bliver brugt i en musikvideo.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

Jeanette Kristiansen

Circle Of Bytes ApS