IT-sjusk koster el-selskab en million

Hundreder af jyske el-kunder blev helt uberettiget truet med at få lukket for strømmen og blive registreret som dårlige betalere. Årsagen var blind tillid til IT-systemet midt i en fase med konvertering hos el-selskabet NRGI. At udrede fadæsen koster op mod en million kroner.

- Vi har lært, at edb'ens veje er uransagelige. Vi er dybt ulykkelige over det, der er sket.

Sådan lyder det sørgmodigt fra informationschef Per Svendsen i el-selskabet NRGi, der har rigtig røde ører i disse dage.

Det er nemlig gået op for NRGi, at noget er så ravruskende galt, at telefonerne kimer så heftigt hos selskabet, at det har måttet ansætte ekstra personale.

I røret er der frustrerede kunder. De har fået et truende brev af den slags, man får, hvis man har ignoreret en regning og adskillige rykkere på el-regningen. Der trues med både inkasso, lukning af strømmen og registrering som dårlig betaler i RKI Kreditinformation, hvis ikke ens udestående straks betales.

Når kunderne er så frustrerede, skyldes det, at de ikke har modtaget hverken regning eller rykkere fra NRGi. Kun den famøse allersidste rykker, inden alt går i sort.

Hos NRGi har man haft særdeles svært ved at hitte ud af, både hvor omfattende fejlen er, og hvad der forårsager den. Angiveligt fordi selskabet befinder sig midt i en konvertering fra ét system til et andet.

I efteråret har selskabet flyttet sin afregningsafdeling fra Århus til Sønderborg og konverteret fra systemet Elegant til SonWin som forberedelse til en fusion med to andre el-selskaber.

Den sidste rykker

Tirsdag morgen kunne århusianerne læse i den lokale avis, Århus Stiftstidende, at 20.000 NRGi-kunder ved en fejl slet ikke havde fået tilsendt en regning dette efterår.

Tirsdag eftermiddag var man i mellemtiden blevet klar over hos NRGi, at det kun drejer sig om cirka 700 kunder. Det oplyser informationschef Per Svendsen til Computerworld Online.

Alle disse var selskabets IT-system nu gået i gang med automatisk at sende en allersidste advarsel ud til, fordi systemet fejlagtigt troede, at kunderne havde fået både regninger og rykkere.

- En eller anden procentdel af disse 700 kunder har fået en af den slags rykkere, vi sender ud som den allersidste, før vi lukker for strømmen, fortæller Per Svendsen.

Han forklarer, at fejlen formentlig er opstået på grund af et printerstop. Når der skal sendes regninger ud til selskabets 300.000 kunder, bliver der sendt en fil af sted til printeren med ordre om at udskrive regningerne.

Men i praksis er nogle af regningerne aldrig blevet printet ud og derfor ej heller blevet sendt af sted. NRGi kan dog ikke forklare, hvorfor de ramte kunder ej heller har fået tilsendt de første rykkere.

For automatisk

- Måske er det foregået for fuldautomatisk. Vi har lavet en opstramning, og vi tjekker op på vores interne sikkerhed. Men der vil næsten altid være problemer med edb, når man laver noget nyt, mener Per Svendsen, NRGi.

Han oplyser, at selskabet arbejder på højtryk for at opklare, hvem der uberettiget og berettiget har modtaget rykkere.

Økonomisk giver fadæsen også øretæver til NRGi. Alt det ekstraarbejde, den medfører, beløber sig til op mod en million kroner, skønner topledelsen.

Bedre bliver det ikke af, at NRGI netop nu står på tærsklen til et liberaliseret el-marked, hvor kunderne har muligheden for at straffe dårlig service ved at gå over til et konkurrerende el-selskab.

Annonceindlæg fra Computerworld it-jobbank

Mød 3.500+ it-talenter på IT-DAY 2026

Hos Computerworld it-jobbank er vi stolte af at fortsætte det gode partnerskab med folkene bag IT-DAY – efter vores mening Danmarks bedste karrieremesse for unge og erfarne it-kandidater.

Politiets Efterretningstjeneste

Teknisk IT-sikkerhedsspecialist - Beskyt Danmark med os i PET

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Open Application (Denmark)

Midtjylland

Digitaliseringsstyrelsen

Processtærk generalist med teknisk indsigt til it-styring

Københavnsområdet

KMD A/S

SAP-arkitekt

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S